ne by mal poznať aj systém práce v médiách a mediálny trh. Dôležitou súčasťou jeho práce je na úrovni komunikovať s klientom, aj s médiami. "Jeho úlohou je aj usmerniť klienta a vedieť poradiť, ktorou cestou by mal ísť, ak chce vytvárať určitý imidž o svojej firme, alebo uviesť na trh nový produkt," hovorí Martina Novomestská zo spoločnosti VYV PR. "Tiež musí vedieť ako osloviť médiá tak, aby to bolo prijateľné pre novinárov aj pre klienta."
I keď nie je vzdelanie v oblasti marketingu v PR agentúre podmienkou, znalosť základných princípov je určite plusom. "Ja som sa k práci v agentúre dostala ako čerstvá absolventka ekonómie. Bola som rada, že som našla prácu, ktorá by mohla byť zaujímavá a kreatívna. Vždy som chcela robiť niečo také, čo by spájalo v sebe prácu s ľuďmi a marketing. Neviem si predstaviť, že by celý môj pracovný čas mala vypĺňať administratíva."
Martina pracuje v PR agentúre asi šesť rokov a tvrdí, že táto oblasť prešla u nás počas tohto ob-
dobia mnohými zmenami. "Keď som začínala, bol pre mnohých klientov najdôležitejší počet pozitívnych výstupov, teraz sa dôraz kladie skôr na komunikačnú stratégiu," hovorí.
Každá práca, ktorá sľubuje mož-nosť rozvíjať sa, núti človeka stále hľadať informácie a nové nápady - povinnou literatúrou je preto denná tlač, špecializované periodiká - najmä Trend a časopis Stratégie, ale aj internet či odborná literatúra. Ak je času málo, berie si Martina študijnú literatúru aj do postele.
"Práca v agentúre je náročná na čas. Keď sa pripravuje kampaň, alebo keď je krízová situácia, vtedy musíme byť v pohotovosti aj 24 hodín," hovorí Martina. "Niekedy je to pekná drina."
PR manažér sa musí vedieť orientovať vo firemnej kultúre, musí poznať klienta a trh, na ktorom pôsobí, čo najlepšie. Dôležité je tiež presne pochopiť požiadavky a predstavy klienta a preto je veľmi dôležitá empatia. Možno preto pracuje v PR agentúrach veľa žien.