školách.
Na potrebu užšej spolupráce firiem a vysokých škôl upozorňujú aj samotní študenti. Zamestnávatelia im totiž niekedy vyčítajú to, že majú málo praktických vedomostí a nedostatok skúseností s novými pracovnými postupmi. Preto študenti často kritizujú fakt, že ich vysoká škola zavaľuje teóriou odtrhnutou od praxe a neučí to, čo budú v zamestnaní potrebovať.
Podľa ankety, ktorú medzi študentmi Ekonomickej univerzity urobili členovia študentskej organizácie AIESEC, sa až 62 percentám študentov nesplnili očakávania, s ktorými na vysokú školu išli, pričom 90 percent všetkých študentov tvoria tí, ktorí si vybrali školu na základe skutočného záujmu.
Tieto nedostatky má aspoň čiastočne pomôcť odstrániť projekt AIESECu UNIversity. "Chceli by sme, aby nám aspoň niektoré témy odprednášali odborníci z praxe," hovorí študentka ekonómie Zuzana Podhorová.
Firmy by za dohodnutý poplatok pripravili niektoré prednášky, alebo cvičenia v rámci predmetov, o ktoré prejavia záujem. K študentom by sa tak namiesto teórie dostali praktické informácie. "Veľmi užitočné by mohli byť napríklad marketingové stratégie odborne pripravené firmou, alebo aj rady ako sa správať na prijímacom pohovore do zamestnania a podobne," dodáva Zuzana Podhorcová. "Firmy si takto urobia medzi študentmi reklamu a zároveň si môžu vytipovať a čiastočne aj pripraviť nádejných zamestnancov."
Projekt má začať fungovať od budúceho akademického roka. Záujem zatiaľ prejavili napríklad spoločnosti Ernst and Young, ST Telecom a Dell. Študenti už rokovali s viacerými vysokými školami a niektoré sa rozhodli do projektu zapojiť napriek počiatočným obavám, že účasť firiem na prednáškach skomplikuje vyučovací proces.
"Keď sa už bude za školy platiť, tak si rozmyslíte, či pôjdete tam, kde sa naučíte užitočné veci, alebo tam, kde dostanete iba kopec teórie," hovorí Zuzana. "Som presvedčená, že pre študentov bude veľmi zaujímavá informácia, že určitá škola spolupracuje s takou a takou firmou, ktorá na škole nielen prednáša, ale má záujem nabrať medzi študentmi aj budúcich zamestnancov. Rozhodne to zvýši atraktivitu školy. Ľudia si pripravujú budúcnosť už na vysokej škole."
Podľa študentov by aj pre firmy zo spolupráce s vysokými školami plynuli prínosy - získali by zaujímavý zdroj názorov na celkový imidž spoločnosti, dostali by priestor na zviditeľnenie firmy ako spoločensky zodpovednej a mohli by sa zúčastniť aj na formovaní profilu absolventov.