Juraj Smatana (vľavo) a Jaroslav Dunaj.
Považskobystričan Juraj Smatana z organizácie Diaľnica a príroda naopak tvrdí, že problém je na strane úradníkov na ministerstvách, Slovenskej správy ciest, prípadne novej Národnej diaľničnej spoločnosti.
"Robia to nekoordinovane," hovorí Smatana. Za všetko podľa neho hovorí fakt, že ministerstvo životného prostredia malo vybrať najvhodnejší variant diaľnice cez Považskú Bystricu. Namiesto toho určilo poradie variantov. Podľa zákona sa určuje najlepší variant pre životné prostredie, lenže ministerstvo dopravy vybralo až tretí v poradí.
Dlhodobý problém
Ďalší Považskobystričan Jaroslav Dunaj z organizácie Diaľnica a ľudia hovorí, že problém sa začal v roku 1995, keď sa začalo s novou koncepciou výstavby diaľnic. Najskôr úradníci uvažovali o estakáde ponad Považskú Bystricu, ale podľa všetkých štúdií sa ako lepšia alternatíva ukázal tunel. "To sa im nepáčilo, obnovili konania. Roky posudzovali, problém si posúvala jedna vláda za druhou."
Tunel by Považskej Bystrici výrazne pomohol. Považskobystričania uvažujú, či estakáda nie je výsledkom lobingu stavebných firiem, ktoré majú o výstavbu záujem a s razením tunelov nemali skúsenosti.
Keď sa začalo pripravovať územné konanie pre tretí variant s estakádou, na mestskom úrade v Považskej Bystrici začali špekulovať, že ju povolia za určité náhrady pre mesto. Pred dvoma rokmi si mesto vymohlo, že za povolenie na diaľnicu cestári preložia terajšiu cestu prvej triedy z centra mesta. Lenže na to treba ďalšie posudky a tie ministerstvo, ani Slovenská správa ciest, dodnes neurobili. Keďže sa po sľube automobilke Kia, že štát diaľnicu dokončí, ministerstvá dostali pod tlak, ministerstvo dopravy muselo oddeliť výstavbu diaľnice od záväzku preložiť cestu.
Územný plán sa nezmenil
Cestári chceli stavať, ale Považská Bystrica nemala zmenený územný plán. V novembri 2004 poslal minister dopravy primátorovi Považskej Bystrice list, v ktorom ho prosí, aby zabezpečil zmenu. Mesto územný plán zmenilo a územné konanie sa mohlo dokončiť. "Lenže v územnom pláne mesto zasa vyrobilo problém. Z diaľnice do Považskej Bystrice nebudú dva privádzače - jeden pred mestom a druhý za mestom, ale tri. Jeden bude privádzať dopravu priamo do centra mesta, čo je podľa dokumentácie vo vzťahu k obyvateľstvu vyhodnotené horšie, ako keď dnes jazdia centrom všetky autá," hovorí Dunaj.
Obyvatelia sa začali odvolávať, že to nie je správne, ale neuspeli. Diaľničná spoločnosť, ktorá stavia diaľnice, napriek tomu tvrdí, že výstavba cez Považskú Bystricu sa zdržiava preto, že sú problémy s obyvateľmi, ktorí podali žalobu. "My sme žiadnu žalobu doteraz nepodali," hovorí Dunaj.
Hľadanie vinníkov
Smatana vraví, že politici a úradníci vyrobili chaos a teraz potrebujú hľadať vinníkov. "Sľúbili nerealizovateľný termín a teraz chcú človeka, ktorý bráni svoj dom, vyhlásiť za nepriateľa štátu."
Podľa Smatanu aj Dunaja by stavbári z formálneho hľadiska mohli požiadať o stavebné povolenia a začať stavať. "Lenže keď sme požiadali ministerstvo dopravy o informáciu, kedy predpokladajú vydávanie stavebných povolení, odpísali nám, že 30. 11. 2005. Tak nerozumiem, prečo dávajú zdržanie do súvislosti s nami, keď im požiadať o stavebné konanie trvá od vydania územného rozhodnutia viac ako pol roka," pýta sa Dunaj. (rf)