FOTO SME - PAVOL MAJER
Aké čísla doplniť do prázdnych políčok je otázka, ktorou sa zabáva celý svet. Najznámejšie noviny od Ameriky po Austráliu zaraďujú do svojich vydaní starú japonskú hru sudoku, ktorá pripomína krížovku s číslami namiesto písmen. Vďaka jednoduchému princípu a ľahkej dostupnosti sa šíri ešte rýchlejšie ako kedysi mánia Rubikovej kocky. Prispievajú k tomu internet a médiá, ktoré hru pochopili ako šancu zvýšiť čítanosť.
Voľný preklad slova sudoku je "jedno číslo". Názov vystihuje podstatu hry: cieľom je usporiadať čísla v hernom poli deväťkrát deväť políčok tak, aby v každom riadku, stĺpci a v každom boxe po trikrát tri políčka, bolo po jednom čísle od jedna do deväť (návod pozri nižšie).
Podľa internetovej encyklopédie Wikipedia publikovala sudoku prvýkrát vydavateľská spoločnosť Dell v New Yorku, už v 70. rokoch. "Kuriózne je, že Dell, evidentný objaviteľ sudoku, sa ani nepokúsil speňažiť tento fenomén či zaujať k nemu nejaké stanovisko," napísala Wikipedia.
Sudoku sa stalo hitom až vďaka Novozélanďanovi Wayneovi Gouldovi, ktorý si pred ôsmimi rokmi kúpil japonský komix a očarený hrou šesť rokov robil počítačový program na tvorbu jej rôznych variácií. Program vlani ponúkol novinám a je sudoku biznisom.
Z veľkých médií bol britský The Times prvý, ktorý hru vlani v novembri predstavil čitateľom. O tri dni po The Times bolo sudoku, i keď pod iným názvom, v Daily Mail a dnes už je pravidelne na stránkach takmer všetkých britských novín. Encyklopédia Wikipedia obsahuje dlhý zoznam "sudoku" médií z celého sveta. Väčšina z nich začala puzzle publikovať v máji a júni.
Dôvod, prečo sa noviny tak rady chopili sudoku, rozoberal britský týždenník The Economist: "Sudoku sa perfektne hodí do modernej doby. Je to hlavolam pre éru, keď sú ľudia viac na čísla než na písmená." Čísla sú výhodou aj oproti tradičným krížovkám. Sudoku nepotrebuje prekladateľov a tak slobodne prekračuje hranice štátov. Jeho šíreniu pomáhajú programy, ktoré vytvárajú denne tisíce nových variácií - podľa potreby jednoduchých aj komplikovaných. Internetový vyhľadávač google ponúka vyše 850-tisíc odkazov na slovo sudoku. Sú nielen pre lúštiteľov, ale aj tých, ktorí chcú rozoberať rôzne sudoku problémy alebo matematicky zdôvodňovať riešenia.
V porovnaní s tržbami, ktoré vydavateľom prinášajú krížovky a typy rébusov, je zatiaľ sudoku iba v začiatkoch. Podľa The Economist sa v USA predajú ročne rôzne tlačené hlavolamy za 200 miliónov dolárov. Novodobý objaviteľ sudoku Wayne Gould bohatne iba pomaly. Noviny citovali jeho predpoveď, že ak sa budú príjmy z predaja programu a knihy sudoku vyvíjať ako doteraz, zarobí tento rok milión dolárov.
Princíp hry
Do hracieho poľa 9x9 políčok sa dopĺňajú čísla od 1 do 9. Každý z deviatich boxov po 3x3 políčka, každý riadok, ako aj každý stĺpec môže každé z čísel 1 - 9 obsahovať iba raz.
Napísali o sudoku
Pre fanúškov je to závislosť. Pre médiá sľubná cesta k peniazom.
The Economist
Je to zábava. Je to výzva. Je to závislosť.
www.sudoku.com
Závislosť od sudoku je podobná, ako bola fixácia tínedžerov na Rubikovu kocku v 80. rokoch.
The BBC News