Celý svet si láme hlavu nad hrou sudoku

Aké čísla doplniť do prázdnych políčok je otázka, ktorou sa zabáva celý svet. Najznámejšie noviny od Ameriky po Austráliu zaraďujú do svojich vydaní starú japonskú hru sudoku, ktorá pripomína krížovku s číslami namiesto písmen. Vďaka jednoduchému princíp

FOTO SME - PAVOL MAJER

Aké čísla doplniť do prázdnych políčok je otázka, ktorou sa zabáva celý svet. Najznámejšie noviny od Ameriky po Austráliu zaraďujú do svojich vydaní starú japonskú hru sudoku, ktorá pripomína krížovku s číslami namiesto písmen. Vďaka jednoduchému princípu a ľahkej dostupnosti sa šíri ešte rýchlejšie ako kedysi mánia Rubikovej kocky. Prispievajú k tomu internet a médiá, ktoré hru pochopili ako šancu zvýšiť čítanosť.

Voľný preklad slova sudoku je "jedno číslo". Názov vystihuje podstatu hry: cieľom je usporiadať čísla v hernom poli deväťkrát deväť políčok tak, aby v každom riadku, stĺpci a v každom boxe po trikrát tri políčka, bolo po jednom čísle od jedna do deväť (návod pozri nižšie).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa internetovej encyklopédie Wikipedia publikovala sudoku prvýkrát vydavateľská spoločnosť Dell v New Yorku, už v 70. rokoch. "Kuriózne je, že Dell, evidentný objaviteľ sudoku, sa ani nepokúsil speňažiť tento fenomén či zaujať k nemu nejaké stanovisko," napísala Wikipedia.

Sudoku sa stalo hitom až vďaka Novozélanďanovi Wayneovi Gouldovi, ktorý si pred ôsmimi rokmi kúpil japonský komix a očarený hrou šesť rokov robil počítačový program na tvorbu jej rôznych variácií. Program vlani ponúkol novinám a je sudoku biznisom.

Z veľkých médií bol britský The Times prvý, ktorý hru vlani v novembri predstavil čitateľom. O tri dni po The Times bolo sudoku, i keď pod iným názvom, v Daily Mail a dnes už je pravidelne na stránkach takmer všetkých britských novín. Encyklopédia Wikipedia obsahuje dlhý zoznam "sudoku" médií z celého sveta. Väčšina z nich začala puzzle publikovať v máji a júni.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvod, prečo sa noviny tak rady chopili sudoku, rozoberal britský týždenník The Economist: "Sudoku sa perfektne hodí do modernej doby. Je to hlavolam pre éru, keď sú ľudia viac na čísla než na písmená." Čísla sú výhodou aj oproti tradičným krížovkám. Sudoku nepotrebuje prekladateľov a tak slobodne prekračuje hranice štátov. Jeho šíreniu pomáhajú programy, ktoré vytvárajú denne tisíce nových variácií - podľa potreby jednoduchých aj komplikovaných. Internetový vyhľadávač google ponúka vyše 850-tisíc odkazov na slovo sudoku. Sú nielen pre lúštiteľov, ale aj tých, ktorí chcú rozoberať rôzne sudoku problémy alebo matematicky zdôvodňovať riešenia.

V porovnaní s tržbami, ktoré vydavateľom prinášajú krížovky a typy rébusov, je zatiaľ sudoku iba v začiatkoch. Podľa The Economist sa v USA predajú ročne rôzne tlačené hlavolamy za 200 miliónov dolárov. Novodobý objaviteľ sudoku Wayne Gould bohatne iba pomaly. Noviny citovali jeho predpoveď, že ak sa budú príjmy z predaja programu a knihy sudoku vyvíjať ako doteraz, zarobí tento rok milión dolárov.

SkryťVypnúť reklamu

Princíp hry

Do hracieho poľa 9x9 políčok sa dopĺňajú čísla od 1 do 9. Každý z deviatich boxov po 3x3 políčka, každý riadok, ako aj každý stĺpec môže každé z čísel 1 - 9 obsahovať iba raz.

Napísali o sudoku

Pre fanúškov je to závislosť. Pre médiá sľubná cesta k peniazom.

The Economist

Je to zábava. Je to výzva. Je to závislosť.

www.sudoku.com

Závislosť od sudoku je podobná, ako bola fixácia tínedžerov na Rubikovu kocku v 80. rokoch.

The BBC News 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 472
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 127
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 698
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 016
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 264
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 747
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu