a rakvy, sú najdrahšie, ale najlepšie nadstavby na strechu. Rozdeliť ich možno na krátke a dlhé, prípadne vysoké (na batožinu)a nízke (lyže a štíhle predmety).
Zásluhou strešného boxu sa z bežného auta stáva kombi, lebo okrem lyží sa do strešných boxov vmestí batožina na letnú dovolenku, športové náradie alebo pracovné nástroje. Strešné boxy majú najmenší vplyv na spotrebu i aerodynamický hluk vozidla. S rastúcou cenou boxu, stúpa komfort obsluhy, zlepšuje sa povrchová úprava a zjednodušuje montáž. Kým najlacnejší box treba upevniť na nosič ôsmimi skrutkami, drahšie majú rýchloupínací systém. Krátke boxy nemajú aerodynamiku takú dobrú ako dlhé boxy a sú horšie využiteľné. Navyše medzi dlhým a krátkym boxom je zanedbateľ-ný cenový rozdiel, preto odporúčame dlhé prevedenie. Na skladovanie strešných boxov je potrebný relatívne veľký priestor.
Kde nakupovať príslušenstvo
Nákupná cena závisí od miesta, kde chceme strešný nosič kúpiť. Najlacnejšie a najuniverzálnejšie výrobky adaptabilné na viac typov automobilov nájdeme v hypermarketoch a veľkých obchodných centrách. Odborná rada personálu tu však chýba, nehovoriac o kvalite mnohých výrobkov. Je málo pravdepodobné, že predavač hypermarketu vyjde so zákazníkom von z obchodu a vyskúša ako mu na strechu auta pasuje ešte nezaplatený tovar. V odborných predajniach s autopríslušenstvom je takýto prístup bežný, nehovoriac o odbornej spôsobilosti predávajúceho. Dôležitým ukazovateľom je materiál strešných nosičov a povrchová úprava. Lacné nosiče sú vhodné na občasné použitie najmä v lete. Častá montáž a demontáž sa na nich prejavuje opotrebovaním me-chanizmu. Nákupná cena vypovedá o materiále a o protikoróznej ochrane. Základné nosiče sú zhotovené z kovových profilov ošetrených farbou alebo plastovým povrchom.
Najluxusnejšie verzie z hliníkových zliatin nekorodujú a sú o niečo ľahšie.
Aký nosič
Výber závisí od spôsobu používania a veľkosti predmetov, ktoré chceme prevážať. Pod klasický nosič a strešný box je potrebný základný strešný nosič, na ktorý sa montujú nadstavby. Pre staršie a lacnejšie automobily sa oplatí kúpiť univerzálny "priečnik" v obchodoch s autopríslušenstvom. K novému automobilu odporúčame kúpiť základný nosič renomovanej firmy (Carac, GEV, Thule, Mont Blanc), alebo nosič odporúčaný výrobcom auta. Nové automobily majú totiž v streche pripravené kotevné body na montáž nosiča. Originálny základný
(priečny) nosič býva dva až trikrát drahší ako univerzálny. Nadstavby na priečniky: boxy, držiaky na bicykle, prípadne prepravné rámy - záhradky, sa oplatí kupovať mimo autorizovaných predajní automobilov a za prijateľnejšie ceny.
Firmy ako GEV, Mont Blanc, Thule majú v ponuke celé systémy pre lyžiarov, cyklistov, snouboardistov, či rybárov alebo montážne skupiny.
Automobilistu by mala zaujímať jednoduchá montáž, záruka (nezriedka aj tri roky) a prípadne certifikát nárazových testov nosiča. Základný priečny nosič na strechu stojí od 800 Sk po 3000 Sk. Naň sa montuje držiak bicyklov prípadne strešný box. Za strešný box zaplatíte od 5000 Sk do 25 000 Sk.
Prenájom strešného boxu
Jednorazová investícia do strešného boxu je pomerne vysoká, hoci v prepočte na dlhoročnú životnosť boxu to nie je veľa. Na jednu dovolenku ročne si možno strešné boxy požičať v požičov-niach od 100 do 200 Sk/deň. Kto nemá základný priečny nosič, na ktorý sa montuje box, požičovné je ďalších 50 Sk/deň. V mnohých požičovniach strešných boxov požadujú okrem dokladu totožnosti zloženie vratnej zálohy od 500 do 6 000 Sk.
Vypožičanie strešného boxu na týždennú dovolenku stojí okolo 1000 až 1800 Sk, teda za šesť až osem dovoleniek sa dopracujeme k nákupnej cene lacnejšieho boxu. Aktívnym motoristom využívajúcim strešný nosič cez zimu aj leto sa požičiavanie nevyplatí. Na druhej strane rozmerný box je ťažko skladovateľný v trojizbovom byte paneláku.
Dôležitá bezpečnosť
Každý výrobok, bez ohľadu na to, o aký typ ide, musí byť vybavený letákom s pokynmi pre bezpečnú prevádzku, pretože strešný nosič výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu. Ide v prvom rade o dôsledné uchytenie základného aj nadstavbového nosiča na streche automobilu a zodpovedajúce pripnutie. Pre maximálnu hmotnosť nákladu na streche je smerodajný údaj výrobcu automobilu o zaťažení strechy. Maximálne zaťaženie nosiča treba dodržiavať v tom prípade, ak je nižšie ako dovolené zaťaženie strechy auta. Každé bremeno pripevnené na strechu vozidla zvyšuje jeho ťažisko a zhoršuje jazdné vlastnosti pri prejazdoch zákrut alebo prudkom brzdení. Okrem toho je vozidlo so strešným boxom a bicyklami na streche oveľa vyššie a nemusí sa zmestiť do každej podzemnej garáže.
Vzrastajúca spotreba a hluk
Každý predmet pripevnený na karosériu zvyšuje jej aerodynamický odpor a ovplyvňuje spotrebu pohonných hmôt. Týka sa to aj strešného nosiča alebo boxu. Podľa meraní uskutočnených Skúšobňou cestných vozidiel v Bratislave a spoločnosťou MaG Autopríslušenstvo spotreba paliva stúpa najmenej pri použití dlhého strešného boxu.
Keďže nemáme dostupné meranie s bicyklom na streche ako príklad uvádzame lyže, ktoré taktiež citeľne zvyšujú aerodnymický odpor. Spotrebu ovplyvňuje rýchlosť, kým pri rýchlosti 90 km/h narástla spotreba o 0,9 l, pri rýchlosti 130 km/h to už bolo o 1,7 l. Podobne ako klasický nosič dopadol aj krátky strešný box. Ten zvyšuje spotrebu paliva viac ako dlhý box. Bicykle umiestnené na streche spôsobujú neporovnateľne väčší odpor vzduchu v porovnaní s bicyklami uchytenými za autom v tzv aerodynamickom tuneli. Voziť prázdny box znamená výrazne ovplyvniť spotrebu najmä na dlhých cestách. Naopak v meste nie je nárast spotreby markantný. Príklad: pri rýchlosti 130 km/h vzrástla spotreba automobilu so strešným boxom o 1,3 l, tak na ceste z Bratislavy do Prahy a späť spotrebuje automobil o 7,8 l (cca 260 Sk) paliva viac. S klasickým strešným nosičom sú rozdiely oveľa väčšie.
Rozdiel v komforte obsluhy boxov
Rozdiel medzi lacným a drahým nosičom v princípe nie je, dobrú službu splní aj lacnejší strešný box. So vzrastajúcou cenou ale rastie komfort obsluhy, vybavenie boxu, ochrana proti odcudzeniu a lepšia povrchová úprava. Jednoduché boxy sa otvárajú iba do jednej strany, sú zo základného šedého plastu a upevnenie na priečny strešný nosič pomocou skrutiek je pracné. Komfortnejšie boxy majú kvalitnú povrchovú úpravu (imitácia karbónu), bohatšie vnútorné vybavenie a sú prístupné z oboch strán. Montáž pomocou rýchloupínacieho systému je oveľa jednoduchšia.
Obtiažnosť montáže závisí od ceny nosičov i strešného boxu. Drahšie značky ponúkajú sofistikované systémy a montáž bez náradia.
Na zámky sa nespoliehajte
S výnimkou najlacnejších magnetických alebo klasických nosičov sú všetky ostatné vybavené bezpečnostným zámkom. Slúži hlavne pre bezpečné uchytenie nákladu alebo zatvorenie veka boxu. Ochrana proti zlodejom je až druhoradá, pretože skúsení zlodeji si so zámkom ľahko poradia. Pri kúpe nosiča na bicykle sa zaujímajte aj o systém zamykania. Nie všetky nosiče na bicykle sú vybavené zámkom!
Pri kúpe boxu sa treba zaujímať o:
* SPÔSOB MONTÁŽE (NAJLEPŠIE BEZ NÁRADIA),
* ODOLNOSŤ PLASTU VOČI KLIMATICKÝM VPLYVOM (SLNKO A MRÁZ),
* O SYSTÉM ZAMYKANIA (MINIMÁLNE S VIACBODOVÝM CENTRÁLNYM ZÁMKOM),
* NEZABUDNITE, ŽE K BOXU POTREBUJETE ZÁKLADNÝ STREŠNÝ NOSIČ.