Ak ste sa v uplynulých dňoch nechali zlákať krásnym slnečným počasím a vyrazili von, skôr či neskôr ste sa dostali do situácie, že ste museli kvôli slnku privierať oči aj za volantom. Hlavne ak ste nemali na očiach slnečné okuliare, ktoré mnohí považujú iba za okrasný doplnok.
Zlé slnečné okuliare existujú
Pekné okuliare môžu zatraktívniť vzhľad, ale pri nízkej kvalite môžu zhoršiť farebné vnímanie okolia a niekedy aj zapríčiniť dopravnú nehodu. Preto je dôležité venovať pri ich výbere pozornosť určitým pravidlám.
Slnko - nepriateľ vodičov
Správne vybraté okuliare dokážu vodičom veľmi uľahčiť cestovanie. Práve očami vníma vodič pri riadení väčšinu informácií z okolia a preto je nutné mať zrak v poriadku. Slnko je pre oči nebezpečný protivník. Ak príliš dlho žmúrime, oči sa podráždia a môžu začať slziť, sami sa začnú zatvárať. Nebezpečný pre oči vodiča, a tým aj následnú reakčnú dobu je prechod zo svetla do tieňa a naopak (napríklad pri jazde do tunela či podjazdu). Adaptácia pri prechode zo svetla do tieňa je dlhšia, takže by sme do týchto miest mali vchádzať pomalšie. Pri náhlej zmene môžeme ľahko prehliadnuť trebárs neosvetlené auto či chodca. Než sa oko prispôsobí zmenených svetelným podmienkam, pomôžu aj správne zvolené okuliare.
So zelenými okuliarami veľa červenej neuvidíte
Okuliare môžu zásadným spôsobom ovplyvniť farebné vnímanie dopravných signálov a dopravnej situácie. Použitie nevhodných okuliarov sa dá prirovnať k umelému a zavinenému zníženiu viditeľnosti. Keby vodič použil napríklad zelene zafarbené okuliare a nedodržal bezpečnú vzdialenosť, potom pri náhlom brzdení vozidla idúceho pred ním neuvidí jeho svetlá a zaviní haváriu. Vodič zo žltým či oranžovým filtrom na okuliaroch horšie rozoznáva modré svetlo. Rovnako namodravý filter znižuje viditeľnosť žltých smerových svetiel pri odbočovaní či predchádzaní.
Aj štýl aj kvalita
Teda okuliare vodiča musia mať vyhovujúcu optickú a mechanickú kvalitu. To platí pre okuliare slnečné aj korekčné. Z optického hľadiska musia okuliare zaistiť zrakovú ostrosť v potrebnom rozsahu vzdialeností a zrakovú pohodu. Jednotlivé farby nesmú byť neprimerane zoslabené alebo skreslené. Po mechanickej stránke okuliare majú mať čo najtenšiu stráničku (bočná časť rámu), aby mal vodič zabezpečené optimálne periférne videnie. Nesmú tlačiť ale byť dlhodobo tvarovo stabilné. Okuliare sa rozdeľujú do štyroch kategórií podľa priepustnosti slnečného žiarenia, pričom vodičom sa odporúča druhá a tretia kategória.
Najlepšia farba skiel je oranžovohnedá
Vedia to aj výrobcovia slnečných okuliarov a preto majú v ponuke modely určené špeciálne pre vodičov. Pri takýchto typoch okuliarov musí byť vyvážená farba šošovky a nesmú skresľovať farby. Existujú šošovky, ktoré majú oranžovohnedé sfarbenie, sú dostatočne tmavé, aby človek nemusel žmúriť oči proti ostrému slnku, aby dobre videl, nebol oslnený a keď na chvíľu slnko zájde za mrak alebo vojdeme do podjazdu, šošovka pomáha oku sa prispôsobiť a rýchlejšie reagovať na zmenu intenzity. Táto farba je preto z týchto dôvodov pre motoristov odporúčaná.
Podľa čoho sa orientujeme
Všetky kvalitné slnečné okuliare sú označené visačkou, na ktorej podľa obrázku zistíte pre akú činnosť sú najvhodnejšie. Ochranu proti slnku by si mali zaobstarať aj ľudia, ktorí nosia dioptrické okuliare. Existujú slnečné okuliare s vkladateľnou dioptrickou vložkou. Je to lacnejšia alternatíva k špeciálnym zafarbeným okuliarom so zafarbenou šošovkou.
Investovať do kvalitných okuliarov sa určite oplatí. Podľa odborníkov si to dnešná generácia uvedomuje a oveľa viac sa stará aj o ochranu zraku. Beata Plachá
Pravidlá výberu:
- Vyberajte len okuliare so 100 % UV filtrom a prestupom slnečného žiarenia 400 żm
- Pokiaľ nosíte dioptrické okuliare, môžete si v očnej optike kúpiť jednoduchý predves na rám okuliarov so slnečnými sklami (existuje aj variant magnetická)
- Hodnota zafarbenia skiel má byť max. 75 - 80 % (vyššie hodnoty sú pre extrémne podmienky)
- Ak sa vám páči modrý a iný farebný filter skiel, vyskúšajte si najprv či s takýmito okuliarami bezpečne rozoznávate všetky farby