Víťaznú radosť si po siedmykrát dožičil na slávnych vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans Dán Tom Kirstensen v monoposte značky Audi. FOTO - SITA/AP |
LE MANS - Historický úspech sa podaril Dánovi Tomovi Kristensenovi. Člen posádky tímu Audi po siedmykrát v kariére zvíťazil v prestížnych pretekoch 24 hodín Le Mans. Tridsaťsedemročný Kirstensen sa tak stal najúspešnejším jazdcom slávnych pretekov. Doteraz sa o prvé miesto delil s legendárnym Belgičanom Jackym Ickxom.
Vytrvalostný maratón na okruhu La Sarthe (časť vedie i po bežných cestách), ponúkol tento rok napínavé preteky do posledných minút. Na triumf domácich farieb sa po kvalifikácii nádejali všetci francúzski priaznivci. Víťazi kvalifikácie monoposty Pescarolo z dielne 4-násobného víťaza pretekov Henriho Pescarola i výborné jazdecké obsadenie boli signálom, že tento rok to nebude jednoznačná záležitosť Audi. Pescarolo však vládlo len prvé dve hodiny pretekov. Pre viaceré technické problémy potom už len doťahovalo. Dve hodiny pred koncom bola strata na vedúce Audi len tri a pol minúty. Dráma sa však napokon nekonala, Pescarolo doplatilo na nespoľahlivosť. Posádka Eric Comas, Emmanuel Collard a Jean-Christophe Boullion skončila druhá, dve kolá za víťazmi. Druhé auto, za volantom ktorého sa striedal i majster sveta z rely Sebastien Loeb, odstúpilo štyri hodiny pred koncom po náraze do zvodidiel. Riadenie nezvládol Soheil Ayari. "Je to veľká škoda. Už od štartu sme mali veľa problémov, no chceli sme aspoň dojsť do cieľa," povedal Loeb. Špecialista na súťaže rely jazdil i v Le Mans veľmi rýchle časy a svoju účasť by si v budúcnosti rád zopakoval.
Monoposty Audi tento rok rozhodne neboli najrýchlejšie. Súperov však zdolali takmer dokonalou spoľahlivosťou. Veď jediným problémom, ktorý musela riešiť víťazná posádka, boli predné svetlá. Trojica JJ Lehto, Marco Werner a Tom Kirstensen tak krúžila na čele už od neskorých sobotňajších hodín. Značka Audi vyhrala slávne Le Mans piaty raz za posledných šesť rokov.
V pretekoch štartoval i Čech Tomáš Enge na značke Aston Martin. Takmer celé preteky viedol svoju triedu GT1, dve hodiny pred koncom však odstúpil. "Auto zrazu prestalo ísť. Neviem, čo sa stalo. Príčinu zistíme až po dôkladnom rozbore," povedal Enge. Účastníci pretekov sa museli vyrovnať s tropickou horúčavou. Cez deň sa teplota pohybovala okolo 34 stupňov. "Horko bolo neuveriteľné. V aute je málo čerstvého vzduchu a dýchanie je tak sťažené," povedal Tomáš Enge. Do cieľa došlo 27 zo 48 posádok. (sb, čtk)
Výsledky
1. J. J. Lehto, Marco Werner, Tom Kristensen (Fín./Nem./Dán.) Audi 370 kôl, 2. Emmanuel Collard, Jean-Christophe Boullion, Erik Comas (všetci Fr.) Pescarolo 368 kôl, 3. Emanuele Pirro, Frank Biela, Allan McNish (Tal./Nem./V. Brit.) Audi 364 kôl, 4. Jean-Marc Gounon, Stephane Ortelli, Franck Montagny (všetci Fr.) Audi 362 kôl, 5. Oliver Gavin, Olivier Beretta, Jan Magnussen (V.Brit./Monako/Dán.) Corvette 349 kôl, 6. Ron Fellows, Johnny O'Connell, Papis (Kan./USA/Tal.) Corvette 347 kôl.