POVAŽSKÁ BYSTRICA – Nanuky Nogger, Max a ďalšie mliečne mrazené výrobky značky Algida sa už na Slovensku vyrábať nebudú. Začiatkom januára sa však spoločnosť Unilever Slovensko rozhodla, že zmrzlinovú prevádzku v Dolnom Moštenci, ktorú pred rokom a pol slávnostne otváral podpredseda vlády Ivan Mikloš, zavrie.
„Hlavným dôvodom je klesajúci záujem o mrazené krémy,“ povedal konateľ spoločnosti Unilever Peter Kamenický.
Projekt spúšťali s plánom vyrobiť ročne aspoň desať miliónov litrov zmrzliny, skutočná produkcia dosiahla iba tri štvrtiny plánu. Viac ako polovica z nej išla na vývoz.
O prácu príde 93 zamestnancov, ďalších niekoľko desiatok o brigády. „Dalo sa celkom dobre zarobiť,“ hovorí jedna z pracovníčok. Vyhliadky na novú prácu sú v regióne, kde je 16-percentná nezamestnanosť, mizivé. „Ako žena po štyridsiatke nemám šancu.“
Riaditeľ okresného úradu práce Alexander Jakubička odhaduje, že do evidencie z Algidy pribudne menej ako polovica ľudí. „Predstavitelia firmy nás informovali, že im hľadajú nové zamestnanie v dcérskych spoločnostiach, prípadne v iných firmách s podobným zameraním.“
Unilever do projektu investoval 270 miliónov korún. „Aký bude ďalší osud prevádzky, zatiaľ nevieme,“ hovorí Kamenický.
Prepúšťať začnú k 31. marcu, podľa úradu práce by väčšina zamestnancov mala odísť po dohode. Unilever zamestnáva aj ďalších 180 ľudí, napríklad v topoľčianskej prevádzke, kde sa vyrábajú majonézy a tatárske omáčky Hellmans.
ANDREA HARMANOVÁ