BRATISLAVA - Slovak Telecom musí uvoľniť miestne vedenia. Prikázal mu to Telekomunikačný úrad, keď jeho predseda potvrdil predchádzajúce prvostupňové rozhodnutie. Telecom teraz musí do 60 dní vydať referenčnú ponuku, v ktorej stanoví, za akých cenových a technických podmienok prenajme prípadným záujemcom drôty, ktoré vedú zo siete Telecomu do firiem a domácností.
"Rozhodnutie predsedu úradu je definitívne a platí od utorka, keď ho Telecom dostal," povedal hovorca Telekomunikačného úradu Roman Vavro. Telecom sa už môže obrátiť iba na Najvyšší súd. Operátor však podľa jej hovorcu Radoslava Bielku rozhodnutie šéfa regulačnej autority rešpektuje. Prípadné ďalšie odvolanie Bielka odmietol komentovať.
Pre zákazníkov by sprístupnenie miestnych vedení znamenalo zlacnenie rýchleho internetu, prípadne aj telefónnej služby. O drôty sa zaujímajú najmä firmy, ktoré Telecomu konkurujú napríklad v poskytovaní internetu a telefónnych liniek. Od uvoľnenia očakávajú, že im zníži náklady na prístup ku klientom, čo by sa mohlo prejaviť poklesom cien komunikačných služieb v pevnej sieti.
Telecom drôty konkurencii nesprístupnil ani potom, ako takýto stav za protiprávny predvlani označil Protimonopolný úrad. Úrad preto firme na konci mája udelil historicky rekordnú pokutu 885 miliónov korún. Práve chýbajúce rozhodnutie Telekomunikačného úradu podľa viceprezidenta pre stratégiu Slovak Telecomu Pavla Kukuru firme bránilo uvoľniť účastnícke vedenia. Samo sprístupnenie bude podľa neho firme trvať asi tri mesiace od termínu platnosti rozhodnutia šéfa regulačnej autority, teda niekedy v septembri.
Čakanie na lacnejší rýchly internet sa však môže natiahnuť. Telecom pri doterajších úradných rozhodnutiach často využíval všetky možné spôsoby odvolania, čím sa ich vykonateľnosť odkladala. Sudcovia už riešia dve rozhodnutia predsedu regulačnej autority. V oboch prípadoch najvyšší súd pozastavil platnosť verdiktov predbežným opatrením. V prvom prípade sa nestotožnil s povinnosťou oddeliť poskytovanie telefónnej služby od rýchleho pripojenia na internet. Telecom by tak prišiel o milióny korún, ktoré mesačne inkasuje za telefónnu službu od vyše 61-tisíc používateľov rýchleho internetu, bez ohľadu na to, či telefonujú, alebo nie. Druhým problematickým rozhodnutím boli podmienky technické a cenové podmienky prepojenia sietí.
(dc)