FOTO
BRATISLAVA - Hlavné mesto a Bratislavský samosprávny kraj chcú každý po 15 percentách akcií v bratislavskom Letisku M. R. Štefánika. Návrh ministerstva dopravy, ktorý počíta s účasťou mesta a kraja až v roku 2010, včera kritizovali bratislavský primátor Andrej Ďurkovský aj župan Ľubo Roman.
Mesto ani kraj tak nesúhlasia s návrhom ministerstva dopravy, ktoré chce v prvej fáze privatizácie obe samosprávy úplne vynechať. Ministerstvo argumentuje, že štátny podiel prevedie na samosprávu až v roku 2010, aby sa do privatizácie letiska zachovala jednoduchá a prehľadná akcionárska štruktúra.
Návrh privatizácie počíta s odpredajom 66 percent akcií oboch slovenských medzinárodných letísk v Bratislave aj Košiciach strategickým investorom. Investorov podľa hovorcu ministra dopravy Tomáša Šarlušku budú vyberať v jednej medzinárodnej súťaži. "Strategický podiel v košickom a bratislavskom letisku môže, ale aj nemusí získať jeden záujemca," povedal Šarluška.
Ministerstvo podľa Šarlušku predpokladá, že väčšinové podiely oboch medzinárodných letísk predá najneskôr do konca roka. Zostávajúcich 34 percent akcií oboch firiem si zatiaľ ponechá štát. "Akcie si chceme ponechať minimálne do roku 2010, aby sme mohli kontrolovať, či strategický investor plní svoje záväzky a naozaj mení firmu na konkurencieschopnú spoločnosť," povedal hovorca ministra. O bratislavské letisko sa už zaujímali rakúsky letecký dopravca Austrian Airlines, viedenské, ako aj frankfurtské letisko. Šarluška naznačil, že nie všetci záujemcovia môžu chcieť bratislavské letisko ďalej rozvíjať. Napríklad Rakúšania by sa lacného bratislavského konkurenta mohli zbaviť tým, že rýchlo rastúce letisko premenia na nákladné.
Ministerstvo vybralo poradcu pre privatizáciu. Je ním konzorcium Meinl Bank, SH&E Limited a DLA Weiss-Tessbach Rechtsanwälte.
Bratislavské letisko vlani vybavilo takmer 900 miliónov cestujúcich, teda medziročne narástlo o 86 percent. V prvom štvrťroku tohto roku sa rast firmy ešte zrýchlil. (dc)
Kto sa zaujímal o letisko
Austrian Airlines: Rakúsky národný letecký prepravca, ktorý nedávno ovládol Slovenské aerolínie.
Flughafen Wien: Viedenské letisko vo Schwechate. Jeho záujem môže podľa niektorých pozorovateľov ohroziť rozvoj bratislavského letiska, ktoré je viedenskému priamym konkurentom.
Frankfurt Airport: Najväčšie nemecké letisko. S prepravnou kapacitou do 50 miliónov pasažierov ročne je oproti bratislavskému neporovnateľne väčšie.
Letisko M. R. Štefánika
Preprava osôb
Počet ľudí, ktorí leteli z bratislavského letiska, rastie takmer nepretržite od roku 1995. Vlani prepravilo letisko 858-tisíc osôb, teda päťkrát viac ako v roku 1995. Očakáva sa, že tento rok počet pasažierov prekročí pol druha milióna. V prvých štyroch mesiacoch letisko prepravilo 252 683 ľudí, o 82 percent viac ako v rovnakom období vlani.
Lietadlá
Letisko zaznamenáva aj nárast pohybov lietadiel. Vlani dosiahol počet pristátí a vzlietnutí 27 133, čo bolo o štvrtinu viac ako v rovnakom období 2004. Od januára do mája tohto roku 2005 dosiahol počet vzletov a pristátí 9250.
Letecké spoločnosti
Štrnásť leteckých spoločností - tradičných aj nízkonákladových - ponúka cestujúcim zhruba šesť desiatok destinácií. Posledná pribudla írska nízkonákladová spoločnosť Rynair s letmi do Frankfurtu.
Problémy
Po check-in pultoch, ktoré letisko inštalovalo tento rok, čakajú letisko ďalšie investície. Rozšíriť by sa malo parkovisko aj priestory vyhradené pre predajné stánky leteckých spoločností. Súčasne prebieha rekonštrukcia triediarne batožín.