Priamo na lyžiarskom svahu strediska Oščadnica-Veľká Rača sa vo februári vzali 25-ročný Peter Sobota a 23-ročná Eva Hyžová. |
Generálny sekretár Konferencie biskupov Slovenska Mário Chovanec hovorí, že snahy o svadby mimo kostola majú korene v pohanských zvykoch. Vysvetlil to tým, že pohania sa sobášili pri rybníkoch či na kopcoch v snahe pribrať do zväzku duchov, ktorí na tých miestach bývali. "Konferencia biskupov veľmi odporúča a zdôrazňuje, aby sviatostné manželstvo bolo vysluhované na posvätných miestach, a to je farský kostol, potom iný kostol. Kňaz sám osebe to nemôže robiť na inom mieste, len na posvätnom." Za posvätné miesto sa považuje ešte kaplnka. Predpisy cirkvi dovoľujú dať arcidiecéznemu biskupovi výnimku.
Evanjelický farár Ondrej Prostredník hovorí, že sobášenie v kostole určujú liturgické predpisy. "Tie hovoria, že sobáš sa koná vždy v chráme. Mimo chrámu sa môže konať len v mimoriadnych prípadoch, ako je choroba alebo iná nepredvídaná udalosť." Podľa neho je sobáš verejným vyhlásením vzájomného záväzku snúbencov, pri ktorom sa zaväzujú žiť tak, ako to od kresťanských manželov vyžaduje Boh, a preto má mať vážnu formu. "Súčasťou evanjelického sobáša je zvesť slova Božieho a modlitby. To všetko sa má, podľa učenia evanjelickej cirkvi, diať verejne v spoločenstve cirkvi. Preto logickým miestom na uzavretie sobáša je to miesto, kde sa cirkev spravidla schádza, teda v kostole."
Etnologička Katarína Nádaská hovorí, že Slovania sa v predkresťanskom období sobášili v hájoch pri obetných oltároch. "Je to logické, lebo vtedy sa ešte nestavali kamenné kostoly." Podľa nej pri sobáši nie je dôležité miesto, ale prítomnosť kňaza. "Ak sa sobáš koná v prítomnosti kňaza, vtedy je právoplatný, miesto nie je dôležité." Dodala, že v minulosti neboli svadby viazané len na kostol. Mnohí si ho vybrali preto, lebo "svadbe dal pocit slávnosti a pompéznosti".
Docent Paul Daniel z katedry cirkevných dejín teologickej fakulty v Bratislave si myslí, že sobášenie mimo kostolov nevychádza len z pohanských zvykov. Za pohanské zvyky považuje hádzanie ružových lupeňov alebo rozbitie taniera, ktorý musí ženích pozametať. "Ešte v staroveku, podľa rímskeho práva, manželov sobášil štátny úradník. Až v stredoveku, keď cirkev získala silnejšie postavenie, získala aj právomoc sobášiť."
Daniel nevidí problém v tom, ak sa ľudia rozhodnú pre obrad na inom mieste ako v kostole. "V USA je to bežné. Páry sa sobášia napríklad doma alebo v hoteli. Len na Slovensku to musí byť iba v kostole, toto sú názory ešte zo 17. storočia." Podpis sobášneho listu je aj v kostole štátnym aktom. (dro, tasr)
Na pltiach na rieke Váh sa 1. mája zosobášili Peter Kováč a Zita Melová zo Strečna. Ženích je pltníkom a jeho žena robí u pltníkov sekretárku. Na netradičnej svadbe nechýbali svadobní hostia, družičky a vodník Jurko, ktorý mladým zaželal šťastnú cestu na spoločnej plavbe životom. FOTO - ARCHÍV TASR |