BRATISLAVA - Stavebné povolenia či územné rozhodnutia obce nestíhajú vybavovať. Prípadov, ktoré sa im nepodarilo vybaviť v jednom kalendárnom roku, a preto prešli do ďalšieho roka, pribúda. Kým na rok 2003 obciam zostalo 571 podaní z predchádzajúceho roku, o rok nato to bolo už 5472 a v tomto roku až 7396. V zásade ide o žiadosti o stavebné povolenie, územné rozhodnutie, kolaudačné rozhodnutie a podobne.
Ministerstvo vnútra tvrdí, že to "opätovne jednoznačne poukazuje na prieťahy starostov a primátorov" v konaní. Vetu napísalo do správy o prenesenom výkone štátnej správy za rok 2004, ktorú dalo na pripomienkovanie. Problémy autori správy pripisujú aj "subjektívnym zásahom volených funkcionárov obce z dôvodov osobných, respektíve obchodno-strategických záujmov a podobných, do výkonu stavebného úradu". Inými slovami, korupcii alebo klientelizmu.
Predstavitelia obcí zovšeobecnenie odmietajú. Prednosta mestského úradu v Stupave Ján Valachovič hovorí, že agendu štát na obce preniesol bez toho, aby sa informoval, či na ňu majú dosť odborníkov, a ešte ju aj nedostatočne platí. Tvrdí, že Stupave štát na rok pridelil približne 178-tisíc korún, ale skutočné náklady "sú na úrovni približne 630-tisíc korún". Prieťahy v konaní pripisuje aj tomu, že podania neraz nie sú úplné, no pripúšťa "aj určitý podiel svojského konania niektorých starostov".
Starosta Veľkého Lapáša v Nitrianskom okrese Ján Medáček prieťahy zo strany obce nepripúšťa. Tvrdí, že na činnosť spoločného obecného úradu, ktorý Veľký Lapáš, Malý Lapáš a Golianovo utvorili, nemajú jedinú sťažnosť. "Jednotlivé prípady sa riešia podstatne pružnejšie ako v predchádzajúcom období."
Úsek stavebného poriadku je najfrekventovanejší. V správe stojí, že vlani na ňom vydali 80 724 prvostupňových rozhodnutí, čo je oproti roku 2003 o 14 570 viac.
O korupcii pri tejto agende hovoria aj nezávislé inštitúcie. Transparency International Slovensko konštatuje, že sa nezriedka možno stretnúť so snahou o "urýchľovanie" investičných akcií tým, že sa verejnosti znemožní zasiahnuť do rozhodovania o umiestnení stavieb, s dodatočnou legalizáciou tzv. čiernych stavieb a tak ďalej.
Stavebnými úradmi sa obce stali 1. januára 2003. Tie, čo by to samy nedokázali, majú spoločný stavebný úrad s inými obcami. No ani to zjavne požiadavkám štátu nevyhovuje. Ako vyplýva z návrhu vládneho uznesenia, stavebné úrady by mali pôsobiť "vo väčších územných obvodoch". Valachovič to považuje za úplný nezmysel. "Kto rozhodne, o aké územia pôjde a kde budú tieto úrady?"