Zamestnávateľ ústretový k rodine - to je názov súťaže, ktorú už piaty rok vyhlasuje ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Súťaž by mala motivovať zamestnávateľov, aby v rámci svojich možností zlepšili pracovné podmienky svojich zamestnancov, poskytli im podporu v oblasti profesionálneho rastu a ďalšieho vzdelávania a umožnili im zosúladiť pracovné povinnosti a rodinný život.
Ale prečo by mali byť zamestnávatelia ústretoví voči svojim zamestnancom v krajine, kde je v mnohých oblastiach stále viac ako desaťpercentná nezamestnanosť? "Spokojný zamestnanec znamená aj spokojného zamestnávateľa," tvrdí ministerstvo. Niektoré firmy, ktoré sa súťaže tradične zúčastňujú, si zisťovali, aké prínosy im z ústretovosti plynú. "Vo Whirlpoole napríklad zistili, že odkedy sa viac zaoberajú potrebami svojich pracovníkov, znížila sa im fluktuácia, aj počet péeniek," hovorí Mária Jacková z odboru rovnosti príležitostí ministerstva práce. "Ústretovosť má teda aj ekonomické prínosy."
"Som absolútne presvedčená o tom, že spokojný zamestnanec pracuje lepšie, je lojálnejší a robí tak spokojným aj svojho zamestnávateľa," potvrdzuje aj generálna riaditeľka Slovenskej sporiteľne Regina Ovesny-Straka. Slovenská sporiteľňa bola v súťaži ocenená spolu so spoločnosťou Orange Slovensko a vydavateľstvom Petit Press.
Napriek tomu, že ministerstvo sa už piaty rok snaží súťaž medzi firmami pôsobiacimi na Slovensku spropagovať, aj napriek presvedčeniu, že spokojnosť zamestnancov má aj ekonomický efekt, aj tento rok na výzvu zareagovalo pomerne málo firiem. "Hodnotili sme 54 prihlásených," hovorí Mária Jacková. Podľa jej slov sa o súťaži informujú viaceré podniky, ale mnohé sa napokon rozhodnú, že sa "zapoja až nabudúce".
Niektorých zrejme odradí to, že by do "ústretovosti" museli investovať. "Tento rok sme sa snažili v rámci súťaže spropagovať najmä flexibilné formy práce," vysvetľuje Jacková. "Ale napríklad za-
viesť vo firme teleworking, to je pomerne veľká investícia."
"Možno by pomohlo, keby sa s ocenením viazala aj finančná odmena - to by mohlo inšpirovať najmä menšie podniky," myslí si Jarmila Filadelfiová zo Strediska pre štúdium práce a rodiny, ktoré sa na súťaži odborne podieľa.
"Niektorí účastníci si robili aj prieskum a tvrdia, že súťaž im pomohla zlepšiť imidž. A to môže zaujímať firmy, ktoré sa snažia získať nejakú výhodu na trhu práce, aby boli zaujímavé pre tých kvalitnejších pracovníkov."
Do súťaže sa prihlásili 54 zamestnávateľov. Z hľadiska počtu zamestnancov išlo o organizácie od 8 386 do 14 zamestnancov. Zastúpené boli výrobné i nevýrobné organizácie (25 percent výrobných a 75 percent nevýrobných).
Súťaže sa zúčastnilo 9 neziskových organizácií. Podľa formy vlastníctva prevažovali súkromné spoločnosti, ale zastúpené boli aj štátne a družstevné organizácie. Zvýšila sa rôznorodosť súťažiacich organizácií z hľadiska typu organizácie: okrem hospodárskych subjektov boli zastúpené aj príspevkové a rozpočtové organizácie.
Aj v tomto ročníku prevažovali národné subjekty, ale prihlásili sa aj zahraničné a nadnárodné spoločnosti.
Autor: MONA GÁLIKOVÁ