Etika sa doteraz na I. stupni ZŠ neučila, preto učiteľky museli prejsť školeniami, ako tento predmet učiť. Na snímke školenie v Budmericiach.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Rozdelenie žiakov na veriacich a neveriacich prináša niekedy v školách problémy. Učiteľka v tretej triede spomína: "Chlapci sa hrali na koberci a hovorili o daroch, ktoré dostali na sväté prijímanie. Jeden chlapec nehovoril nič, len počúval. Spolužiaci sa ho pýtali, prečo aj on nebol v nedeľu na prijímaní - mal by dary aj hostinu."
Chlapec odpovedal, že nechodí do kostola. Dodal ešte, že Boh neexistuje. V tom momente ho ostatní chlapci začali drgať a postrkávať k učiteľkinmu stolu. Boli zhrození a začali žalovať, že nechodí do kostola. Chlapec sa bál. "Deťom som povedala, že je to celkom normálne a že je veľa ľudí, ktorí neveria v Boha. Až potom z chlapca opadol strach."
Toto je jeden z problémov, ktoré sprevádzajú vyučovanie náboženstva a etiky na školách. Existujú však aj ďalšie.
Etika
Nezaškolení učitelia nevedia, ako hodinu viesť. Zriaďovatelia škôl dostávajú sťažnosti typu, že žiaci na hodinách etiky hrajú karty, futbal, alebo ju len jednoducho presedia. Etiku učia aj katechéti, ktorí vyštudovali kombináciu učiteľstvo náboženskej výchovy a učiteľstvo etickej výchovy. Potom sa stáva, že svoje náboženské presvedčenie prenášajú aj na hodiny etiky. Niektorým prekáža, že na etiku ministerstvo školstva nevydalo učebnice. Stanovisko ministerstva, že ide o predmet, ktorý sa nemá učiť z učebníc, považujú za výhovorku, keďže na alternatívu k tomuto predmetu - náboženstvo - žiaci učebnice majú. Náboženstvo
Tento predmet niekde vedú namiesto učiteľov (katechétov) farári, ktorí si údajne často nevedia vytvoriť k deťom vzťah. Hodina, ktorá má zaujímavým spôsobom priblížiť deťom vieru v Boha, sa tak mení na kázanie, a v deťoch rastie nechuť chodiť na tento predmet. Riaditelia škôl nemôžu na hodinách náboženstva robiť hospitáciu, a tak nemajú na jeho vyučovanie žiadny do- sah. Rodičia ateisti sú nespokojní s tým, že sa náboženstvo učí v školách. Podľa nich sú na to iné inštitúcie a škola by mala ostať nestranná. Žiaci uprednostňujú náboženstvo, najviac v Prešovskom kraji
Štatistika počtu žiakov, ktorí navštevujú náboženstvo a etiku, jasne ukazuje, že žiaci (respektíve ich rodičia) uprednostňujú náboženskú výchovu. Najciteľnejšie je to v Prešovskom kraji, kde si z 10 655 prvákov až 9930 zvolilo práve náboženstvo a na etiku sa prihlásilo len 725.
Kraj Prvý ročník Piaty ročník Deviaty ročník
žiaci spolu náboženstvo etika žiaci spolu náboženstvo etika žiaci spolu náboženstvo etika
Bratislavský 4909 2823 2067 4890 2311 2567 6006 2839 3167
Trnavský 5379 4269 1110 6053 4288 1765 6402 4584 1818
Trenčiansky 5635 4313 1322 7012 4968 2044 7533 5338 2195
Nitriansky 6853 5184 1669 7403 4956 2447 8043 5762 2281
Žilinský 7977 6851 1126 8908 7138 1769 9258 7588 1670
Banskobystrický 6883 4218 2645 7297 3752 3545 7286 3842 3444
Prešovský 10 655 9930 725 11 085 9506 1579 10 422 8913 1509
Košický 9744 6950 2794 9173 5751 3422 8443 5402 3041
Zdroj: www.uips.sk
Učitelia potvrdzujú, že kvôli etike a náboženstvu sa žiaci rozdelili na dva tábory, medzi ktorými dochádza k nezhodám i vzájomnému osočovaniu.
FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ