BRATISLAVA - Kto chce uzavrieť poistku, mal by si vyberať medzi viacerými poisťovňami. Advokátka Vlasta Čečotová odporúča pozorné štúdium rámcovej zmluvy, ale najmä poistných podmienok, ktoré sa líšia v každej poisťovni a v ktorých sa môžu skrývať v budúcnosti nepríjemné prekvapenia.
Kedysi poistné podmienky schvaľoval štát a boli pre všetkých rovnaké. Dnes to už neplatí. "To znamená, že si naozaj treba dávať pozor na výber poisťovne," upozorňuje Čečotová.
Ak klientovi podmienky nevyhovujú, je teoreticky možné dohodnúť sa s poisťovňou na ich zmene. "Ak je tam kvalifikovaný právnik a dokáže to vyjednať, tak áno, ale vo väčšine prípadov poisťovne od podmienok neodstupujú."
Advokátka poisťovniam vyčíta, že poistné podmienky sú niekedy písané "takým drobným písmom, že som ich raz čítala lupou". K tomu treba pripočítať nízke právne vedomie občanov a to, že podmienky zaberajú niekoľko strán, čo ľudí od čítania odradí. Z toho potom vznikajú problémy pri vyplácaní poistky. "Neprečítajú si práva a povinnosti, nepoznajú výšku plnenia a potom sú prekvapení."
Čečotová tvrdí, že z praxe vie o mnohých prípadoch, keď sa klienti, ktorí majú pocit, že ich poisťovňa ukrátila, súdia. Väčšinou ide o poistenie majetku a motorových vozidiel, keď "poisťovne nedodržia svoje povinnosti a nechcú klientovi vyplatiť to poistné plnenie, na ktoré má nárok". Podľa nej sú vtedy klienti na súde väčšinou úspešní.
(rp)