FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Životné poistenie sa oplatí uzavrieť najmä v prípade, ak od príjmu človeka závisia deti alebo iní príbuzní či blízki a jeho smrť by pre nich mohla znamenať existenčné problémy. V prípade úmrtia na chorobu či pri nehode, poisťovňa pozostalým vyplatí vopred dohodnutú sumu. Nemusí sa tak stať, ak poisťovňa zistí, že jej klient pri uzatváraní poistky klamal o svojom zdravotnom stave.
"Ak klient zamlčí chorobu, máme právo odmietnuť mu poistné plnenie," hovorí Daniel Vida z poisťovne Generali. Právo odmietnuť vyplatiť peniaze poisťovniam priznáva Občiansky zákonník. Ľuďom prikazuje, aby pravdivo a úplne odpovedali na všetky písomné otázky poisťovne. To platí aj pri zmene poistenia.
"Pri vedomom porušení povinností môže poistiteľ od poistnej zmluvy odstúpiť, ak by pri pravdivom a úplnom zodpovedaní otázok poistnú zmluvu neuzavrel," píše sa v zákone. Toto právo si však môže poisťovňa uplatniť iba do troch mesiacov odo dňa, keď zistila, že ju klient zavádza.
"Pri každej poistnej udalosti samozrejme preverujeme, z akého dôvodu k nej došlo a podľa toho určíme, či vzniká nárok na vyplatenie poistného plnenia," hovorí Vida.
Ak občan a poisťovňa riadne podpíšu zmluvu a nič nebolo zatajené, poistka je platná buď prvým dňom po podpísaní zmluvy oboma stranami, alebo na základe ich dohody v momente podpisu. Zákon umožňuje, aby sa dohodli aj na neskoršom termíne. V niektorých poisťovniach je to prvý deň nasledujúceho mesiaca. V okamihu, keď je zmluva platná, má rodina nárok na peniaze aj v prípade, že poisteného na druhý deň po nadobudnutí platnosti zmluvy zrazí auto alebo mu o týždeň diagnostikujú smrteľnú chorobu, o ktorej nevedel, a na ktorú čoskoro umrie.
Kedy poisťovňa nevyplatí celú poistku
* Podpoistenie (ak je napríklad byt poistený na milión korún, ale jeho hodnota je dva milióny, a zatečie strecha, poisťovňa vyplatí len polovicu skutočnej škody),
* požitie alkoholu, prípadne iných omamných látok,
* nedodržanie podmienok v predpísanom spôsobe zabezpečenia poistených vecí,
* nenahlásenie dopravnej nehody polícii, pri škodách prevyšujúcich 10-násobok minimálnej mzdy,
* neskoré hlásenie o vzniku škody,
* nepravdivé informácie o zdravotnom stave poisteného alebo rizikovej skupine poisteného,
* klient nevyhľadá bezprostredne po úraze lekárske ošetrenie a nelieči sa podľa pokynov lekára a toto neskoré liečenie má vplyv na výšku plnenia.
Poznámka: Uvedené príklady sa nevzťahujú iba na životné poistenie. Poskytla ich poisťovňa Kooperativa s tým, že dôvody na zníženie poistného plnenia sú rovnaké vo všetkých poisťovniach.
Koľko je poistiek?
Životné poisťovne evidovali ku koncu minulého roka 3 587 149 zmlúv. Skutočný počet poistených ľudí je však nižší, pretože jeden človek môže mať uzatvorených aj viac zmlúv.