„Potreba a rozvoj samostatného odvetia ‘Personálne poradenstvo‘ bola podmienená predovšetkým čoraz náročnejšími odbornými, ale tiež osobnostnými požiadavkami na hľadaných kandidátov zo strany budúcich zamestnávateľov. Ďalším dôvodom bola nutnosť získania nestranného ohodnotenia kandidátov. Na našom trhu nastúpilo ‘Personálne poradenstvo‘ spolu s nástupom trhovej ekonomiky. Takže jeho história je veľmi krátka.
V rámci Slovenska je tento spôsob hľadania kvalifikovaného personálu prostredníctvom špecializovaných agentúr využívaný predovšetkým zahraničnými spoločnosťami. Slovenské spoločnosti zatiaľ preferujú výber pracovníkov prostredníctvom inzercie - napriek jej obrovskej časovej náročnosti - alebo prostredníctvom siete vlastných kontaktov a odporúčaní.“
* Prečo by sa mali firmy rozhodovať pre spoluprácu s personálno-poradenskými firmami? V čom sú najväčšie výhody takejto spolupráce?
„Otázka znie v prvom rade - kedy by sa mali firmy pre takúto spoluprácu rozhodovať? Vo všeobecnosti to býva v prípade, ak ide o náročnú alebo špecifickú pozíciu, top pozíciu. Pokiaľ zadávateľ potrebuje odborné zhodnotenie vytipovaných kandidátov a vlastne vždy vtedy, ak je potrebné zachovať maximálnu nestrannosť hodnotenia kandidátov. Súčasťou služieb, ktoré pre klientov ponúka naša spoločnosť, je aj prieskum trhu, ktorý vyplynie z výsledkov nášho hľadania. Takže klient získa nielen prehľad o najlepších kandidátoch, ale aj o danej časti trhu vo všeobecnosti. Kvalitu služieb, ktoré personálno-poradenské agentúry poskytujú, možno najlepšie posúdiť na základe konkrétnej spolupráce alebo prostredníctvom odporúčaní zo strany spoločností, ktoré už služby podobnej agentúry využili.“
* Existujú nejaké prieskumy, ktoré jednoznačne potvrdzujú opodstatnenosť spolupráce firmy so spoločnosťami poskytujúcimi personálne poradenstvo?
„S podobnými prieskumami sme sa ešte v tomto regióne nestretli. Pre našu spoločnosť je jednoznačným meradlom dlhodobá, opakovaná a korektná spolupráca s našimi klientmi.“
* Aké bývajú najčastejšie obavy, resp. predsudky k takýmto službám zo strany slovenských firiem?
„Finančná náročnosť, neistota vyplývajúca z neznalosti spôsobu práce personálnej agentúry.“
* Podľa čoho by si mal klient vyberať poradenskú firmu?
„Ak klient hľadá top manažérsku pozíciu, treba sa obrátiť na takú agentúru, ktorá má s vyhľadávaním takej pozície dlhodobú skúsenosť. Jednotlivé personálne spoločnosti sa od seba odlišujú iným know-how. Stretávame sa často s prípadmi, kedy renomované zahraničné spoločnosti využijú služby tej istej agentúry na nájdenie akejkoľvek pozície od sekretárky po generálneho riaditeľa.“
* Aké by podľa vás mali byť zásady spolupráce medzi firmou a personálno-poradenskou spoločnosťou?
„Dôležitá je predovšetkým korektnosť a dôvera. Zo strany personálnej agentúry by malo byť zabezpečené detailné zmapovanie trhu, oslovenie čo najväčšieho množstva potencionálnych kandidátov, dôkladné po-súdenie odborných, jazykových a osobnostných predpokladov kandidátov, včasné informovanie klienta, a to všetko v priebehu čo najkratšieho času. Slušnosť a dôslednosť zabezpečí agentúre dobré meno nielen medzi klientmi, ale aj medzi kandidátmi. Zo strany klienta agentúry očakávajú dostatok informácií o pozícii, ale aj o samotnej firme, pozornosť, dodržiavanie vopred dohodnutých kritérií a rýchle rozhodnutia.“
(r)