Jedným z najpoužívanejších spôsobov náboru nových zamestnancov je využívanie personálnej inzercie. Spoločnosť Lugera & Maklér vyvinula efektívny nástroj zameraný na sledovanie personálnej inzercie v celoplošných slovenských i českých periodikách. Analýzou týchto informácií je možné získať odpovede na personalistami často kladené otázky kde, kedy a akým spôsobom uverejniť personálny inzerát. Prinášame vám niekoľko informácií o trendoch v personálnej inzercii v roku 2000.
Dopyt po predajcoch
V minulom roku bola zaznamenaná najväčšia ponuka pracovných príležitostí v oblasti predaja. Takmer jedna štvrtina z celkového objemu personálnej inzercie v celoplošných slovenských periodikách bola venovaná náboru profesionálov schopných predávať produkty alebo služby svojich zamestnávateľov. Ne-ustále narastajúci konkurenčný boj na slovenskom trhu núti spoločnosti rozširovať a skvalitňovať svoj predajný tím, čo je dôvodom dlhotrvajúceho dominantného postavenia inzerátov orientovaných na pozície obchodných zástupcov, reprezentantov spoločnosti či manažérov predaja. Tieto pozície sú na trhu práce stále veľmi atraktívne, a preto je relatívne jednoduché nájsť vhodných kandidátov na pozície v oblasti predaja uverejnením jedného či dvoch dobre formulovaných personálnych inzerátov. Druhou najväčšou skupinou inzerovaných profesií sú profesie z oblasti financií, nasledované administratívnymi profesiami a špecialistami z oblasti IT.
Najvyužívanejšie tituly
Najviac využívaným periodikom uverejňujúcim personálne inzeráty všetkých kategórií bol v roku 2000 denník SME s utorkovou a piatkovou prílohou „Kariéra“. Jeho podiel na trhu predstavuje až 34,37 percenta. Jeho podiel je takmer dvakrát väčší než v poradí druhého titulu - denníka Hospodárske noviny, ktorého podiel bol 17,99 percenta a dominuje predovšetkým pri inzercii špecializovaných pozícií v oblasti financí, obchodu a informačných technológií.
Podiel jednotlivých mesiacov na celkovom objeme personálnej inzercie je pomerne vyrovnaný. V tomto prípade sa teda nedá hovoriť o výraznej sezónnosti využívania personálnej inzercie. Najviac inzerátov bolo uverejnených v mesiaci október (9,3 % celkového objemu), najmenej v mesiaci december (7,4 % celkového objemu), čo bolo viac-menej zapríčinené celkovým útlmom pracovných aktivít na sklonku roka.
Štruktúra inzerentov
Najvýznamnejším inzerentom spomedzi spoločností, ktoré sa nezaoberajú personálnym poradenstvom, bola v roku 2001 spoločnosť Volkswagen Slovakia. Tento výrobný koncern prispel do objemu uskutočnenej inzercie v roku 2000 naozaj výraznou mierou. Nábor nových pracovníkov prostredníctvom inzercie však najviac využívajú spoločnosti z oblasti poskytovania finančných služieb, telekomunikácií a prevádzkovatelia sietí hypermarketov.
MARTIN STRAKA
Lugera & Maklér