ukazuje, že percento generálnych riaditeľov, ktorí sa obávajú dopadov internetu, vzrástlo od minulého roka viac než dvojnásobne.
Štúdia s názvom Výzvy pre generálnych riaditeľov: najvýznamnejšie problémy v oblasti trhu a riadenia v roku 2001 (The CEO Challenge: Top Marketplace and Management Issues 2001), je najkomplexnejším prieskumom názorov generálnych riaditeľov v 85-ročnej histórii spoločnosti Conference Board. Pokrýva názory 506 generálnych riaditeľov zo Severnej Ameriky, Európy a Ázie. Riadiaci pracovníci boli požiadaní, aby zvolili tri najdôležitejšie výzvy v oblasti trhu a tri v oblasti riadenia, ktorým budú ich spoločnosti v nadchádzajúcom roku čeliť. Oblasť trhu pritom predstavovala rozhodujúce externé sily a oblasť riadenia rozhodujúce interné sily, ktoré ovplyvňujú ich spoločnosti.
Spomedzi troch výziev, ktoré generálni riaditelia označili za najdôležitejšie v oblasti trhu pre rok 2001 - „Zmeny druhu/úrovne konkurencie“ (41 percent respondentov), „Pôsobenie a vplyv internetu“ (38 percent) a „Konsolidácia odvetvia“ (37 percent) - nebola v roku 2000 v prvej trojke len odpoveď „Pôsobenie a vplyv internetu“, pričom táto odpoveď vyskočila z ôsmeho miesta minulý rok na aktuálnu druhú pozíciu.
„Štúdia jednoznačne podčiarkuje význam technológií a internetu pre riadiacich pracovníkov na celom svete, osobitne v úspešne fungujúcich spoločnostiach ‘starej ekonomiky‘,“ povedal Richard Cavanagh, prezident a generálny riaditeľ Conference Board. „Internet, ktorý bol ešte pred šiestimi mesiacmi hlavným prísľubom rozvíjajúcich sa ‘dot-com spoločností‘ a fascináciou pre Wall Street, sa stal praktickou technologickou pákou pre veľké a stredné spoločnosti. Zavedené spoločnosti opäť prebrali iniciatívu. Fakt, že práve obavy generálnych riaditeľov z internetu dramaticky rastú a tento faktor sa umiestnil v tejto štúdii v celosvetovom meradle na druhom mieste, nie je prekvapením. Toto umiestnenie vychádza zo súčasného vývoja, keď internet zabezpečuje vyššiu transparentnosť tvorby cien, zákazníci požadujú rýchlejšie služby za nižšiu cenu a konkurencia na internete silnie.“
Tento rast významu internetu, ktorý v porovnaní s minuloročným prieskumom zaznamenal najväčší skok spomedzi výziev v oblasti trhu, spôsobili skôr užívatelia informačných technológií než ich poskytovatelia. Ďalším zo zistení štúdie je fakt, že „Pôsobenie a vplyv internetu“ považuje v tomto roku za najdôležitejšiu hrozbu menší počet generálnych riaditeľov technologických spoločností v porovnaní s minulým rokom. Štúdia ukázala, že internet uvádzali ako najdôležitejšiu výzvu z oblasti trhu skôr generálni riaditelia obchodných spoločností, podnikov energetiky, podnikov z oblasti zdravotníctva a iných netechnických odvetví. Internet považujú za faktor rozhodujúci o úspešnosti podnikania nielen internetové spoločnosti, ale aj väčšie firmy s objemom predaja vyše 5 mld. USD.
„V súčasnosti sa v oblasti realizácie plného potenciálu digitálnych technológií pri transformácii priemyslu a obchodu nachádzame približne na polceste,“ povedal Tom Pike, riadiaci partner spoločnosti Accenture pre oblasť rastu a stratégie. „Vodcovstvo technologických firiem vydláždilo cestu pre inovatívne podnikové modely obchodných spoločností a spoločností služieb. Podobne aj vedenie ‘dot-com spoločností‘ vytvorilo cestu pre rozsiahly ‘comeback‘ zavedených podnikov. Zatiaľ stojíme len na začiatku efektívnych partnerstiev medzi spoločnosťami a vzťahov so zákazníkmi, ktoré internet umožňuje. Na ceste, ktorá nás čaká, sú určite aj prekážky, avšak tí, ktorí si udržia zameranie na inovatívne využitie nových technológií pri riešení podnikateľských problémov, budú skutočnými víťazmi,“ dodal.
Medzi ďalšie kľúčové zistenia prieskumu patria:
* V oblasti riadenia je najvýznamnejším problémom lojalita zákazníkov. Tridsaťsedem percent generálnych riaditeľov zapojených do prieskumu ohodnotilo „Lojalitu/udržanie zákazníkov“ ako jednu z troch najvýznamnejších výziev v oblasti riadenia. Lojalita zákazníkov bola v uplynulých dvoch rokoch problémovou oblasťou číslo jeden pre generálnych riaditeľov v USA a v súčasnosti je vážnym problémom v Európe. Naopak, v Japonsku nie je lojalita zákazníkov významným problémom - zo siedmeho miesta minulý rok sa prepadla v tohtoročnom prieskume až na 10. miesto.
* Flexibilita a rýchlosť sú ďalšou významnou výzvou. Tesne za lojalitou zákazníkov sa ako ďalší problém v oblasti riadenia umiestnila „rastúca rýchlosť a flexibilita“ (34 percent respondentov). Táto oblasť znepokojovala európskych generálnych riaditeľov počas uplynulých dvoch rokov, pričom jej význam v súčasnosti rastie v Severnej Amerike i Japonsku. Internetom podporované technológie zrýchľujú úsilie smerujúce k tvorbe hodnoty. Generálni riaditelia na celom svete zisťujú, že prežitie ich spoločností môže závisieť od ich schopnosti rýchlo sa prispôsobiť náhlym zmenám na trhu, najmä vzhľadom na postupné spomaľovanie dlhotrvajúceho ekonomického rastu.
* Názory generálnych riaditeľov sú výrazne odlišné v rôznych regiónoch. Štúdia ukazuje, že rozdiely medzi generálnymi riaditeľmi závisia od sídla ústredia ich spoločnosti. Zatiaľ čo výzvou číslo jeden pre severoamerických generálnych riaditeľov je „Nedostatok kľúčových schopností“ (vzostup z 5. pozície minulý rok), generálnych riaditeľov v Európe najviac trápi „Pôsobenie a vplyv internetu“. Japonským generálnym riaditeľom pritom naďalej spôsobuje najväčšie obavy „Zmena druhu/úrovne konkurencie“.
* Pretrvávajúce obavy z konsolidácie v odvetví. Rovnako ako v minulom roku, aj teraz sa „Konsolidácia odvetvia“ umiestnila na treťom mieste medzi výzvami v oblasti trhu, ktorým musia generálni riaditelia čeliť. Podľa výsledkov štúdie zaberajú fúzie a akvizície stále viac času a úsilia generálnych riaditeľov. Mnoho stredne veľkých firiem uviedlo, že sa dostali mimo priazne investorov a v súčasnosti musia buď odkúpiť iné spoločnosti, alebo „nechať sa kúpiť“ inými spoločnosťami, aby sa vyhli marginálizácii vlastnej firmy. Jeden respondent prieskumu, generálny riaditeľ vedúcej telekomunikačnej spoločnosti v USA, povedal: „…približne polovicu našich zákazníkov kúpili v priebehu posledných štyroch rokov iné spoločnosti. Nášho najväčšieho zákazníka dokonca odkúpili dvakrát.“
* Cenové tlaky sú aj naďalej problémom. Aj keď „Tlak na znižovanie cien“ už nie je najdôležitejšou výzvou trhu, 33 percent generálnych riaditeľov odpovedalo, že je to stále podstatný problém. Celkovo sa tento faktor umiestnil na štvrtom mieste. Cenové tlaky by mohli zosilnieť vzhľadom na rastúce obavy týkajúce sa výrazného ekonomického spomalenia.
(r)