eQM (eQuality Management) - účinná metóda pre implementáciu IS

* Aké sú očakávania firiem od zavádzaných informačných systémov a informačných technológií?

Peter Cigáň: „Informačné technológie (IT) a informačné systémy (IS) v priebehu posledných rokov zaznamenali prudký rozvoj. Tento rozvoj bol podporovaný i významným rozvojom telekomunikačného priemyslu a globalizáciou svetovej ekonomiky. Napriek tomu očakávania vrcholových manažérov firiem od IS a IT boli relatívne stabilné - zníženie nákladov, zníženie administratívy, získanie lepšej kontroly nad firmou prostredníctvom dostatku relevantných informácií, skvalitnenie plánovania a zvýšenie flexibility v riadení. Je to i snaha patriť do skupiny moderných firiem pripravu-júcich sa na výzvy budúcnosti. Najväčšou výzvou budúcnosti bol rozvoj internetu, od ktorého manažéri očakávali zrýchlenie, skvalitnenie a zefektívnenie komunikácie, získanie potrebných informácií o trhoch a konkurencii, nárast predaja prostredníctvom využitia nového reklamného média a odstránením obchodných a distribučných medzičlánkov a geografických bariér.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

* Napĺňajú sa očakávania užívateľov?

Roman Vadina: „I keď na Slovensku boli realizované i úspešné implementácie IS vo firmách, celková situácia je neuspokojivá. Na výskume vedenom na Slovensku v roku 2000 len 8 % firiem a jej manažérov uviedlo, že sú spokojní so svojím IS a ten pokrýva ich potreby a požiadavky. Dokonca 21 % manažérov uviedlo, že časť IS je nefunkčná a ani nie je predpoklad, že v najbližších šiestich mesiacoch budú uvedené do prevádzky. Situácia je o niečo lepšia v prípade finančných a účtovných modulov.

S určitým odstupom možno konštatovať, že zadefinované ciele v jednotlivých oblastiach sa dosahujú len čiastočne, pretože investície do implementácie, údržby a upgradovania IS sú vysoké a nie je tendencia ich znižovania, pričom akákoľvek zmena organizačnej a riadiacej štruktúry sa okamžite prejavuje vo vysokých nákladoch na úpravu IS a určitý čas trvajúcim informačným chaosom. Existencia paralelných tokov informácií a dokumentov - papierových i elektronických neznižuje ani osobné, ani prevádzkové náklady firmy, pričom často menej kvalifikovaná sila je nahrádzaná kvalifikovanejšou a drahšou pracovnou silou, pracovná vyťaženosť pracovníkov je vyššia. On-line informácie, ktoré sú individualizované, sú často neporovnateľné a nehodnotiteľné, čo brzdí nielen samotné rozhodovanie a riadenie, ale znižuje i jeho kvalitu. Napríklad samotné plánovanie, ktoré je považované za jednu z najsilnejších zbraní, je v súčasných IS riešené predovšetkým systémom časových radov, ktoré sú v súčasnom rýchlo sa meniacom prostredí veľmi málo účinné a nepresné.“

SkryťVypnúť reklamu

* V čom vidíte hlavné príčiny tohto stavu?

Peter Cigáň: „Chyby pri implementácii IS sú veľmi individuálne, v každom prípade je ich možné rozdeliť minimálne na dve skupiny - chyby na strane používateľa a chyby na strane dodávateľa.“

CHYBY NA STRANE POUŽÍVATEĽA

Firmy často nemajú jasne formulovanú víziu svojho ďalšieho napredovania s definovanými strategickými cieľmi a stratégiami, ktoré podporujú dosiahnutie tohto cieľa v strednodobom horizonte. Táto nevyjasnenosť sa potom prejavuje častými zmenami v oblasti produktovej, cenovej a distribučnej politiky, ktoré sú doprevádzané zmenami v oblasti riadenia, rozhodovania a organizačnej štruktúry. V takomto prostredí je problematické identifikovať informačné a integračné potreby firiem a manažérov a navrhnúť, vybrať a úspešne implementovať vhodný IS. Na IS v procese výberu a implementácie sa potom nepozerá ako na implementáciu integ-račného a informačného nástroja, ktorý nám má slúžiť v budúcnosti, ale ako na cieľ, ktorého uvedením do činnosti máme 99 % práce za sebou.

SkryťVypnúť reklamu

CHYBY NA STRANE DODÁVATEĽA

Tieto sú založené predovšetkým na vysokej technologickej orientácii dodávateľských firiem. Problém spočíva v implementácii a integrácii IS a IT do prostredia firiem softvérovými odborníkmi, v drvivej väčšine prípadov bez profesionálnych znalostí v oblasti organizačných štruktúr, riadenia a rozhodovania, informačných potrieb jednotlivých úsekov a úrovní manažmentu, manažmentu ľudských zdrojov, marketingu, predaja a distribúcie, nákupu a pod. Preto možno odhadovať, že asi 90 % aplikácií je riešených len automatizáciou existujúceho stavu. Vtedy nie je možné dosiahnuť očakávané synergické efekty použitého IS a upraveného systému riadenia.

Typickým problémom je snaha realizovať celý projekt čiastočne, len nákupom určitých modulov, ktoré samy osebe môžu byť veľmi kvalitné. Zákazníci tento postup používajú z dôvodu nedostatku finančných prost-riedkov, resp. pretože dodávatelia nemajú záujem prísť o zákazníka, a preto realizujú takýto subprojekt. Potreba meniť štruktúru a formu informácií v procese spracovania spolu s ich paralelnými tokmi sa potom podpisuje na nízkej efektívnosti samotného IS.“

SkryťVypnúť reklamu

* Aký by mal byť správny postup?

Roman Vadina: „Samotný postup pri implementácii IS možno zhrnúť do týchto základných bodov:

1. Definovanie strategických cieľov spoločnosti v horizonte 2- 4 rokov a stratégie, ktorá sa bude realizovať pre do-siahnutie strategických cieľov.

2. Identifikácia existujúcich firemných zdrojov potrebných na realizáciu marketingovej stratégie: ľudské zdroje, systém riadenia a rozhodovania, čas, finančné zdroje, technológie a v neposlednom rade IS a IT. Existujúci stav je potom nevyhnutné porovnať s potrebami a požiadavkami tak, aby bolo možné realizovať marketingovú stratégiu.

3. V nasledujúcom kroku je potrebné definovať požiadavky na IT a IS a jeho prevádzku. Pritom je dôležité dbať na to, aby IS nereprezentoval samostatný a od všetkého nezávislý systém, ale stal sa nástrojom na spájanie ľudí, myšlienok a organizačnej štruktúry a plne využil svoje možnosti.

SkryťVypnúť reklamu

4. Výber vhodného IS a IT tak, aby podporovali vyššie spomenuté súvislosti. S tým je spojený i výber dodávateľa s dôrazom na integráciu a implementáciu systému, a nie samotnú znalosť produktu, i schopnosť systém ďalej servisovať a modifikovať.

5. Spracovanie presného implementačného projektu s presne definovaným cieľovým stavom v troch parametroch: kvalita, cena a čas.

6. Implementácia projektu s využitím projektového manažmentu upraveného pre potreby implementácia IS a IT.“

* Ako pritom môže pomôcť váš systém eQM (e-Quality Management)?

Peter Cigáň: „eQM je know-how poradenskej spoločnosti Client & Partner a predstavuje komplexný systém využívaný pri výbere, implementácii a prevádzke IS tak, aby boli znížené časové, finančné, administratívne a organizačné náklady spojené s výberom, implementáciou a využívaním IS a IT oproti štandardným postupom. Client & Partner nie je distributérom produktov IS, má však pre svojich klientov k dispozícii metódu pre výber, implementáciu a úspešné prevádzkovanie firemného IS. Súčasťou eQM sú analytické a syntetické nástroje, postupy a metódy, s databázou v praxi už overených riešení konkrétnych situácií a stavov. V prípade našej firmy je eQM realizované špecialistami na jednotlivé oblasti, aby navrhované riešenie pokrývalo potreby a požiadavky užívateľov pri rešpektovaní určitého stavu užívateľa i trendov v konkrétnom odvetví podnikania. Vyššie spomenuté základné body postupu realizácie IS a IT sú súčasťou eQM, pričom prvé tri body systém eQM považuje za kľúčové pri výbere a implementácii IS a IT.“

SkryťVypnúť reklamu

* Pre koho je eQM určené?

Roman Vadina: „eQM je určené pre firmy, ktoré zvažujú implementáciu nového IS, resp. jeho doplnenie, ale i pre firmy, ktoré sú už v určitom štádiu výberu, resp. implementácie. Vzhľadom na modulovú stavbu systému sa uplatnil i v prípadoch, keď užívateľ už mal implementovaný konkrétny systém, ale jeho činnosť bolo potrebné korigovať. Systém samotný rešpektuje odlišnosti typické pre oblasť služieb i výroby, ako aj pre jednotlivé komoditné odvetvia.“

(r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 537
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 220
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 703
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 936
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 953
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 907
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 815
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 463
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu