je zvyšovať úroveň výkonnosti spoločnosti maximalizovaním vkladu jednotlivca a tým zvyšovať jeho zručnosti a možnosť budúceho rozvoja kariéry. Keďže systém hodnotenia
má vplyv na správanie sa zamestnancov, dobrý
systém vedie priamo
k zlepšovaniu výkonnosti organizácie.
Účinné riadenie výkonnosti je dôležité najmä v popredných firmách poskytujúcich odborné služby ako Deloitte & Touche, kde ľudský poten-ciál predstavuje základný prostriedok na dosahovanie strategických cieľov spoločnosti. Jedným z najdôležitejších prvkov systému riadenia výkonnosti vo firme je tzv. Global Excellence Model - GEM, ktorého vypracovanie bolo odozvou na iniciatívu firmy zameranú na globálne stratégie.
Anglické slovo „gem“, ktoré znamená drahokam, je akronymom zvýrazňujúcim význam tohto modelu pre riadenie ľudských zdrojov vo firme; GEM aj skutočne je jedným z najdôležitejších pilierov, ktorý podporuje obchodné stratégie firmy a s nimi súvisiace stratégie ľudských zdrojov. GEM opisuje hlavné zručnosti, ktoré zamestnanci potrebujú na poskytovanie prvotriednych služieb klientom globálne, a zahŕňa technické zručnosti (špecifické pre jednotlivé pozície) a spoločné schopnosti s dôrazom na spoločné vedomosti, zručnosti a celkový postoj v celej globálnej firme. Tieto schopnosti sa zakladajú na jasných definí-iách a konkrétnych príkladoch podnikových výstupov a podmienok, ktoré ich podporujú. Okrem riadenia výkonnosti predstavuje GEM základ školiacich programov firmy, náboru, rozvoja kariéry, strategických projektov (vrátane me-dzinárodných stáží), odmeňovania a ostatných systémov ľudských zdrojov.
Pri implementácii systému riadenia výkonnosti založeného na modeli GEM sa vo firme Deloitte & Touche stredná Európa (DTCE) v lete v roku 2000 zamerali na konkrétne riešenie určitých prob-lémov, ktoré sú často prekážkou úspešnosti systémov riadenia výkonnosti. Pravde-podobne najdôležitejším prob-lémom je nedostatok zručností s používaním nástroja GEM. Svojich zamestnancov preto firma informuje o cieľoch a zásadách hodnotiaceho systému formou písomných mate-riálov (napríklad papierové aj elektronické verzie príručiek a manuálov na budovanie kariéry), ako aj pomocou školiacich programov. Regionálne semináre DTCE sú zamerané na rozvoj pozorovacích schopností a využívanie spätnej väzby na minimalizáciu subjektívnych chýb pri aplikácii tohto modelu. Stretnutia a semináre zamestnancov miestnych kancelárií umožňujú vysvetľovanie účelu, použitia a mechanizmu hodnotiaceho systému.
Deloitte & Touche sa ďalej usiluje dosiahnuť, aby vrcholové vedenie podporovalo tento systém zapracovaním schopností riadenia ľudí na všetkých úrovniach do modelu GEM a podporou cieľov plánov budovania kariéry najmä z úrovne manažéra na partnera.
Okrem toho chce zvýšiť aj motivačný účinok systému, a to jasnejším rozlišovaním medzi diskusiami o vytyčovaní cieľov (rozvoja) a hodnotiacimi stretnutiami, ktoré majú vplyv na rozhodovanie o odmeňovaní.
Firma je nadšená zo svojho vylepšeného systému riadenia výkonnosti v DTCE a teší sa, že vás na tomto mieste bude na budúci rok informovať, ako tento systém prispel k výsledkom jej podnikania v prvom roku implementácie.
ZUZANA KLAIN
Human Resource Director
Deloitte&Touche