Outsourcing v personalistike

Z grafického znázornenia výsledkov vyplýva, že viac ako polovica firiem na Slovensku a približne rovnaké percento v EÚ využíva externé služby na zabezpečenie náboru a výberu pracovníkov a školení. Zhruba jedna štvrtina firiem v oboch skupinách využíva ...

Z grafického znázornenia výsledkov vyplýva, že viac ako polovica firiem na Slovensku a približne rovnaké percento v EÚ využíva externé služby na zabezpečenie náboru a výberu pracovníkov a školení. Zhruba jedna štvrtina firiem v oboch skupinách využíva outsourcing aj na zabezpečenie údržby a opráv informačných systémov používaných v personalistike. Štvrtou najrozšírenejšou oblasťou pre outsourcing v európskych firmách je mzdová agenda. Na Slovensku je mzdová agenda až na ôsmom mieste, čo znamená, že väčšina firiem ešte stále vedie mzdovú agendu interne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Bez ohľadu na veľkosť, odvetvie či typ spoločnosti približne polovica (52 %) účastníkov prieskumu na Slovensku zabezpečuje personalistické činnosti pomocou externých zdrojov,“ informovala nás koordinátorka projektu a manažérka Oddelenia poradenstva pre ľudské zdroje spoločnosti PricewaterhouseCoopers Daniela Hanová. „Ide predovšetkým o zabezpečenie náboru, výberu (61 %) a školenia zamestnancov (57 %). Vo veľkých firmách sú okrem toho pomerne často využívané externé služby (50 %) v oblasti manažérskeho/kariérneho rozvoja (napríklad príprava profesijných a osobných plánov, školení a programov profesionálneho rozvoja manažérov, príprava a organizácia školení pre manažérov a špecialistov s cieľom zvýšenia odbornosti a zručností, komunikácie a strategického plánovania). Zaujímavé výsledky priniesla aj časť štúdie venovaná outsourcingu s ohľadom na jednotlivé sektory. Ukázalo sa, že v infokomunikačných firmách sú tiež externé služby využívané na vývoj, údržbu a servis informačných systémov pre potreby personalistiky (50 %) a v obchodných firmách sú využívané na činnosti súvisiace s prepúšťaním a odchodom (67 %) zamestnancov (hľadaním náhradného pracovného zaradenia, prípravou agendy pre odchádzajúcich zamestnancov, pracovno-právnymi aspektmi prepúšťania a pod.). V slovenských podnikoch sme zaznamenali pomerne časté využitie externých služieb (60 %) pri definovaní pracovných pozícií a určovaní ich výkonnostných kritérií.“

SkryťVypnúť reklamu

VZDELÁVANIE

Ako bolo už spomenuté, aktivity v oblasti vzdelávania pracovníkov patria medzi oblasť personalistiky, v ktorej sa outsourcing využíva najviac. Čo sa týka rozpočtu vyhradeného na školenia a vzdelávanie, výsledky štúdie ukázali, že jednotlivé spoločnosti mali rozpočet stanovený rôzne. Rozsah priemerných nákladov v Sk na pracovníka, ktoré sa vynaložili na školenia, je pomerne veľký. Pre porovnanie, v roku 1999 sa hodnoty pohybovali od 1237 Sk do 96 703 Sk na pracovníka (priemer bol 21 647 Sk) a v roku 2000 od 1319 Sk do 139 215 Sk (priemer je 24 858 Sk). Najbežnejšími metódami, ktoré účastníci identifikovali v prieskume, boli školenia formou externých kurzov a prednášok (uviedlo 100 % opýtaných firiem), interne zabezpečované prednášky a kurzy (95,7 %), školenia prácou a coaching (95,7 %). Zriedkavosťou boli školenia formou korešpondenčných kurzov (8,7 %). Prirodzene, v infokomunikačných firmách je samoštúdium pomocou internetu (100 %) oveľa bežnejšie než v iných odvetviach. Individuálne plány profesného rozvoja majú zväčša vypracované len určité kategórie pracovníkov (60,9 % prípadov), na všetkých zamestnancov sa vzťahujú len zriedka (17,4 %) a minimálne raz za rok ich spoločnosti revidujú (69,6 % prípadov).

SkryťVypnúť reklamu

„Outsourcing je však ešte nedostatočne rozvinutou oblasťou v personalistike. Vzhľadom na naras-tajúce množstvo a zložitosť personálnych otázok by sa personálne oddelenia mali zamyslieť nad externým obstarávaním ďalších, špecifických personálnych služieb, majúc na pamäti zvýšenie úrovne služieb,“ dodáva Daniela Hanová. „Ako však budú spoločnosti pristupovať k outsourcingu v budúcnosti, uvidíme v ďalších prieskumoch organizovaných našim oddelením.“ (r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 499
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 182
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 808
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 993
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 597
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 778
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu