„Zaradili sme sa medzi popredné spoločnosti na trhu, mnohé firmy tu boli oveľa skôr, ale bohužiaľ určitým spôsobom zaspali, hoci práve oni utvárali základy personálneho poradenstva na Slovensku. Nové firmy sa presadili a vidieť to aj na rebríčkoch objemu personálnej inzercie. Viem, nie je to jediné kritérium, ale takisto vypovedá o záujme klientov o spoločnosť. Veľa tiež hovorí aj množstvo obsadzovaných pozícií, ale takisto to nie je samo o sebe postačujúce kritérium,“ hovorí Miroslav Poliak, Business Development Manager spoločnosti TMP Worldwide pre Slovensko a Českú perubliku, ktorý približuje aj hlavné činnosti spoločnosti:
VYHĽADÁVANIE PRACOVNÍKOV
„V priebehu krátkeho obdobia sme si dokázali vytvoriť zaujímavú klientelu. Výhodou bolo, že náš manažment tvorili ľudia z vonku, ktorí mali blízko k zahraničným obchodným komorám a pomohlo im to nadväzovať kontakty so zahraničnými firmami. Našou klientelou sú vo veľkej miere zahraničné spoločnosti a momentálne sme medzi prvými firmami, ktoré spolupracujú s novými investormi na trhu. Sme celosvetová firma a dokážeme s nimi komunikovať ešte v čase, keď uvažujú o príchode na náš trh a vyhľadávame pre nich kandidátov na kľúčové manažérske pozície. V oblasti vyhľadávania a výberu pracovníkov sa snažíme sústrediť na top a stredný manažment. Takisto sa špecializujeme na pozície, ktoré sú kvalitatívne náročné predo-všetkým v oblasti IT, telekomunikácií. Vo výrobe môže ísť aj o nižšie pozície, ale ťažko obsaditeľné. Ide tu hlavne o špecializovaných inžinierov a technológov.“
PROFESIONÁLNA PERSONÁLNA INZERCIA
„Klientovi chceme ponúknuť maximálne služby nielen v tom, že mu budeme hľadať vhodných ľudí, ale zameriavame sa aj na poradenstvo týkajúce sa profesionálnej personálnej inzercie. Je to inzercia, ktorá má sledovať celkový corporate identity spoločnosti. Sledujeme to, aby firma, ktorá si zadá personálny inzerát na určitú pozíciu, sa od ostatných odlišovala a aby bola ľahko identifikovateľná. Znamená to, že zachovávame dizajn vyplývajúci z marketingových stratégií spoločnosti a práve pri personálnej inzercii to má takisto veľký význam. Na Slovensku je, žiaľ, situácia o trochu zložitejšia, ako napríklad v susednej Českej republike. Firmy sa spoliehajú, že si ľudí nájdu aj prostredníctvom klasického inzerátu. Ešte nedoceňujú, že aj personálnym inzerátom prezentujú svoju firmu a podporujú charakter značky. Nemá význam iba v získaní kandidátov, ale dáva aj niečo navyše.“
OUTPLACEMENT
„Ďalšou službou pre klientov je outplacement. Ide o pomoc zamestnávateľa svojim zamestnancom, ktorí odchá-dzajú zo spoločnosti či už z dôvodu reštrukturalizácie firmy, výpovede, a pod. Našou úlohou je pripraviť pre ľudí tréning pre jednoduchšie nájdenie si nového zamestnania. Školíme ich, ako majú realizovať celú administratívu spojenú s hľadaním práce - životopisy, žiadosti. Druhá časť sa týka prípravy pracovníka na komunikáciu s pracovníkom personálneho oddelenia. Dozvie sa veľa o vystupovaní, komunikácii pri pohovore. Namiesto kandidáta môžeme navyše sledovať kompletnú personálnu inzerciu na trhu a dokážeme za tohto človeka reagovať na inzeráty a posielať jeho životopisy na tie miesta, ktoré vyhovujú jeho profilu. Zvyšujeme tak pravdepodobnosť, že obsiahne takmer všetky ponuky, ktoré na Slovensku sú. Ak by to človek robil sám, jeho šanca dostať sa k všetkým ponukám by bola nereálna.
Je pravda, že outplacement nie je u nás príliš rozšírený. Málo firiem s ním počíta vo svojich rozpočtoch. Zatiaľ je to vyslovene otázka peňazí, využívajú ho preto len zahraničné firmy, ktoré s tým majú skúsenosti a chápu význam pozitívneho vzťahu zamestnanca k firme aj po jeho odchode. Je to určite produkt, ktorý má budúcnosť.“
INTERNET
„Internet je veľmi pokrokové mé-dium, ktoré hrá v zahraničí prioritu. Na slovenskom trhu je to zatiaľ obmedzenejšie kvôli jeho dostupnosti. Naše skúsenosti dokazujú, že sedemdesiat percent z našej cieľovej skupiny - top a strední manažéri, aj ľudia zameraní technicky - každodenne internet navštevuje.
Ukázalo sa tiež, že internet priniesol veľkú úsporu nákladov pri výbere jedného človeka. Čísla z USA hovoria, že pri klasickom spôsobe výberu náklady predstavovali priemerne 12 000 dolárov na človeka, pri používaní internetu sa znížili na tisícku. Mnohonásobne sa teda šetria náklady, a je to tým pádom pre firmy zaujímavé. Veľmi dobré skúsenosti máme s naším online portálom monster.com, ktorý je jednoznačne najlepší na svete. Momentálne obsahuje okolo pol milióna pracovných ponúk a nachádza sa tam približne šesť miliónov životopisov. Monster funguje aj pre jednotlivé krajiny v západnej Európe. Naším plánom je vytvoriť v najbližšom čase aj monster.cz a monster.sk. Avšak celosvetový portál je využiteľný už teraz. Využívame ho na umiestňovanie voľných pozícií pre Slovensko, predovšetkým v oblasti IT a top manažmentu. Často sa nám potom hlásia ľudia zvonku, alebo napríklad aj Slováci žijúci v zahraničí. Okrem toho je tento portál zaujímavý pre Slovákov, ktorý hľadajú uplatnenie v zahraničí, a preto zadávajú svoje životopisy do databázy Monsteru a my ich vieme využiť.
Okrem monster.com využívame pri práci s internetom aj špecifický systém Dragon, ktorý nám umožňuje prehľadávať rôzne internetové databázy a čerpať z nich vhodných kandidátov.
Zaujímavý je aj internet v spojení s náborovou inzerciou. Klientom ponúkame možnosť využiť mikrostránky, ktoré majú dočasné použite. Bývajú buď dodatkom webovských stránok, alebo sú pripojené k stránkam našej spoločnosti. Firmy majú možnosť uverejniť tu všetky svoje základné informácie a tiež informácie o svojich voľných pozíciách. Výhoda je v tom, že sa tu nachádza unifikovaný systém zadávania životopisov a pomer medzi množstvom informácií a cenou je neporovnateľne výhodnejší oproti klasickej printovej inzercii. Môže to výrazne uľahčiť prácu personálnemu manažérovi. Stránky vytvárame klientovi sami a je možné v určitom období stránku umŕtviť a po čase, v prípade hľadania nových ľudí, ju zasa oživiť. Je vhodné takéto mikrostránky doplniť o bannerovú inzerciu a upútať tak cieľovú skupinu kandidátov.“
Okrem spomenutých služieb je spoločnosť TMP Worldwide schopná poskytnúť klientom široké spektrum poradenstva v oblasti personálneho manažmentu, a to napr. pracovno - právne otázky, prehľady o výške platov, zamestnanecká politika, hodnotenie, odmeňovanie a motivácia zamestnancov, personálne audity a špeciálne projekty podľa potrieb klientov.
(r)