Lodenice v súčasnosti dokončujú dve z troch lodí, na ktoré získali úver od Eximbanky so štátnou zárukou ešte koncom roka 2000. Pri rozbehu výroby sa predpokladalo, že podnik získa aj ďalšie zákazky a proces obnovy lodiarstava v regióne bude plynule pokračovať.
Lodiarska výroba je zložitý proces a nedá sa prerušovať bez dopadov na zamestnanosť. Rozdielne procesy sú totiž potrebné pri počiatočnom „zapúšťaní“ lodí, pri ďalšej stavbe a iné zasa pri dokončovacích prácach. Ak nemožno presunúť ľudí z prvých etáp výroby na ďalšie lode, stávajú sa prebytočnými. To je problém lodeníc.
Podnik totiž uzavrel kontrakt na výrobu troch nákladných námorných lodí s nemeckým zákazníkom Cassus Shipping. Aby mohla výroba pokračovať, potrebuje finančnú pomoc.
To si želala aj vláda, a preto na sklonku minulého roka odporučila Eximbanke schváliť pre lodenice nový úver, tentoraz bez štátnej záruky.
Úverový výbor Eximbanky však minulý štvrtok stanovisko k úveru neprijal a k očakávanému posunu nedošlo ani v utorok.
„Vzhľadom na to, že rozhodnutie o úvere sa odďaľuje, boli sme nútení prijať obmedzenia v zamestnanosti,“ zdôvodňuje svoje rozhodnutie šéf lodeníc. Znamená to, že časť zamestnancov pošlú od pondelka domov so 60-percentnou náhradou mzdy. Pôjde o pracovníkov, ktorých mzdy nie sú pokryté peniazmi z úveru so štátnou zárukou. To potrvá až do 17. februára. Presný počet zamestnancov, ktorých sa toto opatrenie dotkne, zatiaľ lodenice nevedeli upresniť s tým, že číslo zverejnia v pondelok. V súčasnosti v lodeniciach pracuje 966 ľudí.
Za odďaľovaním rozhodnutia Eximbanky by podľa zainteresovaných mohlo byť vyčkávanie na výsledok prebiehajúceho tendra. Fond národného majetku hľadá nového majiteľa 100 percent akcií nových lodeníc, ako i podniku SLK Stroje a Mechanizmy. Krátko potom, ako vláda navrhla Eximbanke pokračovať vo financovaní lodeníc, nám jej viceguvernér povedal, že je možné, že banka počká na výsledok tendra a o prípadnom úvere bude rokovať už s novým majiteľom.
Fond hľadá pre lodenice finančného investora. Podnik má zabezpečené zákazky, problémy mu však spôsobuje nedostatok peňazí na financovanie výroby. Úlohou nového majiteľa má byť preto zabezpečenie zdrojov na výrobu nových lodí a vyrovnanie starých záväzkov lodeníc. Rozhodujúcim kritériom pri posúdení ponúk nebude podľa vyjadrení zástupcov fondu ponúkaná cena, ale finančná sila záujemcov.
Účasť v tendri už potvrdila holandská spoločnosť Oost Europa Participaties (OEP), ktorá spojí sily s finančnou skupinou Penta Group. OEP spravuje fondy v Holandsku, Luxembursku a na Slovensku. Spoločnosť okrem toho podniká aj vo financovaní podnikateľskej sféry a v oblasti rizikového kapitálu. V tomto regióne už investovala do podnikov Keramoprojekt Trenčín, ČKD Praha a Železniční stavitelství Praha. Záujem o akcie lodeníc už potvrdili ruská spoločnosť OMZ - Obedinenyje Mašinostroiteľnyje zavody so sídlom v Jekaterinburgu, dcéra lodeníc Mělník - Czech Shipping Group a holandská spoločnosť OEP, ktorá spojí sily s finančnou skupinou Penta Group.
TOMÁŠ KURTANSKÝ