Nosiť pri sebe väčšiu sumu peňazí sa nevypláca. Najmä v neznámom prostredí, na dovolenke či niekde v zahraničí. A práve v cudzích krajinách by sme mali "byť pri peniazoch", a nemalo by sa nám stať, že v prípade straty dokladov či finančnej hotovosti si nevieme dať rady. Odporúčanie znie - vezmite si kartu, hotovosť i šeky. V prípade núdze sa vám zíde všetko, ak ich nepoužijete, nič sa nestane.
Hotovosť má výhodu, že ju akceptuje každý hotel, automat na kávu či pokladník v zoologickej záhrade. Mať ju sa oplatí najmä vtedy, ak narazíte na pokazený bankomat, zatvorenú banku alebo ak reštaurácia, v ktorej ste sa práve najedli neakceptuje karty. Vtedy sa hotovosť mení doslova na zlato. Jej nevýhodou je snáď iba to, že je lákadlom pre zlodejov. Na dovolenke by sme ju preto mali oddeliť od platobných či kreditných kariet.
Platobná karta je takmer nevyhnutnosťou
Brať si na dovolenku aj kartu? A akú? Odpoveď znie áno, a to platobnú debetnú alebo kreditnú kartu. Tie môžeme použiť na uskutočnenie svojich finančných potrieb tak na Slovensku, ako aj v zahraničí 24 hodín denne. Môžeme nimi vyberať peniaze z bankomatov alebo platiť za tovary či služby. Medzi občanmi patria k suverénne najrozšírenejším platobné karty Maestro, MasterCard a VISA Electron. Menej sú používané karty od spoločností American Express či Diners Club. Medzinárodné karty ponúkané väčšinou bánk obsahujú aj individuálne alebo rodinné cestovné poistenie a čo je dôležité, sú aj rezervačným prostriedkom napríklad v hoteloch a požičovniach áut.
Kartu si treba zvoliť aj podľa toho, kam cestujeme. "Pokiaľ má
klient vedený účet v eurách a mieni kartu používať v zahraničí prevažne v krajinách Európskej únie, je pre neho podstatné zvoliť si banku a typ karty zúčtovavanej v eurách. Takou kartou je MasterCard," informuje Martina Kusovská z úseku komunikácie Slovenskej sporiteľne.
Druhou zúčtovacou menou je USD a na ňu naviazaná VISA karta, určená pre transakcie realizované zväčša mimo Európy. ,,Vo Veľkej Británii je špecifická a skôr využiteľná platobná karta Visa," dopĺňa generálna tajomníčka Istrobanky Elena Penzes-Strobl. Ak mienite navštíviť nejakú exotickú krajinu, je lepšie vopred si zistiť akceptovateľnosť kariet. "Úplne najlepšie priamo na internetových stránkach spoločností VISA (www.visa.com) a MasterCard," upozorňuje hovorkyňa HVB Bank Andrea Kollárová. Väčšina bánk odporúča zobrať si na dovolenku karty od oboch spoločností - VISA a MasterCard. "Výhoda spočíva v tom, že klient sa nemôže dostať do situácie, keď obchodník akceptuje len jeden druh kariet, (napríklad klient chce zaplatiť kartou spoločnosti VISA a obchodník akceptuje len karty spoločnosti MasterCard," hovorí riaditeľka marketingu a PR Ľudovej banky Jana Lukáčová.
Stratu karty treba okamžite nahlásiť
Strata karty je nepríjemnou záležitosťou, najmä ak je embosovaná. Zlodej ju môže zneužiť pri platbách v obchodoch, za služby, teda tam, kde nepotrebuje PIN. Pri strate, krádeži karty v zahraničí je preto vhodné kartu okamžite zablokovať. Držiteľ karty sa môže obrátiť na ktorúkoľvek banku v zahraničí, ktorá akceptuje typ, ktorý stratil, alebo môže zavolať na medzinárodné servisné centrá spoločností VISA (tel. č.: +1 410 581 9994), resp. MasterCard (tel. č.: +1 636 722 7111). Nahlásenie platí tak pre platobné, ako aj kreditné karty. Väčšina bánk za blokáciu kariet požaduje poplatok.
Ostať bez peňazí a bez kariet nie je nič príjemné a banky mysleli aj na to. "Ak sa klient nachádza v zahraničí a má tzv. embosovanú kartu spoločnosti VISA alebo MasterCard, môže požiadať o expresné vydanie náhradnej karty alebo šekov," radí hovorkyňa ČSOB banky Marta Krejcarová: "Karta bude klientovi zaslaná kuriérom na dohodnutú adresu napríklad do hotela alebo do banky v mieste jeho pobytu," spresňuje.
Rovnako možno vyplatiť núdzovú hotovosť na ľubovoľnú pobočku banky v mieste pobytu klienta v zahraničí. Podľa Martiny Kusovskej zo SLSP však zasielanie náhradnej hotovosti do zahraničia nie je štandardnou službou. "Vzťahuje sa iba na embosované karty typu Business alebo Gold. Častejším riešením je posielanie náhradnej karty, ktorá má obmedzenú lehotu platnosti," dodáva. Na takéto služby nie je zo strany klienta právny nárok, ale ak už ich banka poskytne, sú spoplatňované.
Nepoužité šeky môžno vrátiť
Cestovné šeky sú platobným prostriedkom, pomocou ktorého môžeme platiť buď za tovary a služby, alebo si ich vymeníme v zahraničí v banke a získame za ne hotovosť. Ich výhodou je nízka zneužiteľnosť, pretože pri ich výmene v banke pracovníci kontrolujú zhodnosť podpisov a klient sa musí podpisovať pred ich očami. Ak ich nepoužijeme, môžeme si ich odložiť na prípadnú ďalšiu cestu do zahraničia, vymeniť späť alebo vložiť na devízový účet či vkladnú knižku. Slovenské banky ponúkajú klientom šeky najčastejšie v EUR alebo USD, na požiadanie banky zabezpečia vydanie šekov aj v iných menách, napríklad vo švajčiarskych frankoch, kanadských či austrálskych dolároch. Nákup i výmena šekov býva spoplatnená. Slovenská sporiteľňa a Istrobanka šeky nevydávajú. (sia)