Napriek tomu, že na bankovom trhu sú rôzne druhy a typy platobných kariet, nie všetci klienti majú v nich jasno, aj keď vývoj poznania, v tomto prípade praktického, kráča dopredu. Klienti majú stále viac záujem o platobné karty, ale najmä o to, čo im sprostredkujú.
Vôbec najpopulárnejšou platobnou kartou v ČSOB, a. s. je debetná karta Visa Electron. Ide o štandardnú platobnú kartu k účtu/balíku.
"Samozrejme, ešte vždy je zvykom nazývať akúkoľvek, zväčša debetnú platobnú kartu "kreditkou", pričom podľa našich skúseností medzi oboma druhmi kariet nerozlišujú," konštatuje hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. Situácia sa však podľa nej zlepšuje, a to najmä pri aktívnych klientoch, ktorí chcú cieľavedome využívať výhody bankových produktov a preto si zvolia napríklad kreditnú kartu.
Skúsenosť tejto banky hovorí, že jej klienti ešte stále využívajú platobné karty prevažne na výber z bankomatu. "Súvisí to so známym konzervatívnym správaním sa Slovákov v oblasti financií, ktorí boli najmä v minulosti zvyknutí na výber z bankomatu ako jedinú formu narábania s platobnou kartou," myslí si M. Krejcarová. Dodáva však, že podiel operácií cez POS terminály sa stabilne zvyšuje - kým v roku 2003 tvoril 19 %, v minulom roku presiahol 21 % a dnes predstavuje už približne 54 %.
Najrozšírenejšou z portfólia Dexia banky, a. s. je debetná platobná karta Maestro.
,,Klienti banky, ktorí aktívne využívajú platobné karty nielen na Slovensku, ale i v zahraničí, sú viac informovaní o výhodách jednotlivých druhov kariet a disponujú aj debetnými embosovanými kartami MasterCard," hovorí špecialistka pre externú komunikáciu Katarína Keráčiková. Bežní klienti však vnímajú roz-diel medzi embosovanými a neembosovanými kartami minimálne.
Počet vydaných platobných kariet Dexia banky medziročne stúpa, ako aj počet a objem pla-tieb realizovanými elektronic-kou i embosovanou platobnou
kartou.
"Správanie klientov sa pomaly mení v prospech bezhotovostných platieb, stále však mesačne prevažujú výbery z bankomatov nad platbami u obchodníkov na POS termináloch," uvádza K. Keráčiková.
Všeobecnú situáciu na slovenskom trhu platobných kariet vníma Dexia banka ako viac zameranú na debetné platobné karty, konkrétne elektronické. ,,Je predpoklad, že tento trend bude najbližšie roky pretrvávať a kreditné karty sa budú len postupne presadzovať - nie však na úkor debetných," hovorí K. Keráčiková s tým, že hoci Dexia banka zatiaľ nemá vo svojom portfóliu kreditné karty a rozvoj trhu kreditných kariet na Slovensku nie je taký intenzívny ako v zahraničí, v ich používaní vidí ešte veľký potenciál.
Klienti Istrobanky, a. s. sa zaujímajú predovšetkým o elektronické karty Cirrus/Maestro a Visa Electron.
"Rozlišovať medzi jednotlivými platobnými kartami vedia najmä klienti vo väčších mestách. Rovnako oni viac po-užívajú platobné karty aj na platenie v obchodoch," hodnotí generálna tajomníčka banky Elena Penzes-Strobl.
Na Slovensku podľa jej skúseností stále prevláda trend používať karty ako prostriedok na výber hotovostí v čase, keď obchodné miesta bánk už nie sú otvorené. Dodáva: "Vo väčších mestách klienti začínajú viac používať karty na platby u obchodníkov, preto môžeme predpokladať pozitívny vývoj ich používania aj týmto smerom."
Podľa riaditeľky útvaru marketingu/PR Ľudovej banky, a. s. Jany Lukáčovej je prirodzené, že klienti prejavujú najväčší záujem o debetné karty, o čom svedčia aj štatistiky, ukazujúce prudký nárast počtu platobných kariet v Slovenskej republike.
"Podľa našich skúseností ešte vždy majú klienti "rezervy" v jasnom rozlišovaní druhov platobných kariet. Ale osveta, ktorú svojou komunikáciou robia banky a aj masmédiá, zaznamenáva úspechy," myslí si J. Lukáčová.
Pripomína, že počet platobných kariet na Slovensku v ostatných rokoch prudko rastie. Výhody tohto bankového produktu sa presadzujú: ľudia si rýchlo zvykajú, že s kartou majú hotovosť k dispozícii doma i v zahraničí a môžu zaplatiť za tovar, aj keď pri sebe hotovosť nemajú.
"Platobné karty majú však aj inú 'príchuť'. Aj keď to možno znie prehnane, zlatá karta v peňaženke, podľa mnohých ľudí, 'hovorí sama za seba,'" pridáva ešte jeden postreh
J. Lukáčová. Pri kartách je podľa nej zaujímavý aj fakt, že klienti neberú kartu ako len "kus plastu". Pre nich je dôležitý aj dizajn kariet, teda to, aby bola nielen funkčná, ale aj "pekná". Mení sa farebnosť kariet (zaujímavou inováciou sú priehľadné karty, tzv. translucentné) a dokonca aj ich tvar (napr. zaoblenie na nie-ktorej zo strán a pod.)
"Pre Generation XY, teda budúcich klientov bánk, ktorí sú teraz v tínedžerskom veku, je používanie platobných kariet takou samozrejmosťou ako používanie mobilu či počítača. Preto možno tvrdiť, že karty sa o svoju budúcnosť báť nemusia," vyjadruje presvedčenie J. Lukáčová.
V OTP banke, a. s. sú najpreferovanejšie elektronické platobné karty Cirrus/Maestro.
OTP klientom jednotlivé typy kariet odporúča v závislosti od ich potrieb. "Uprednostňujeme individuálny prístup ku klientovi," tvrdí hovorca banky Norbert Lazar.
Klienti bánk podľa skúseností OTP už viac využívajú svoje platobné karty, aj keď stále prevyšuje výber z bankomatov nad platbami u obchodníkov. Banky majú snahu svojich klientov na-učiť platiť kartami, veď na to sú vo svojej podstate určené. OTP banka však zaznamenáva zvýšený nárast využívania platobných kariet aj pri obchodoch pros-tredníctvom internetu.
Záujem o platobné karty je podľa hovorcu Poštovej banky, a. s. Jána Ondu závislý predo-všetkým od niekoľkých faktorov. Patrí medzi ne miesto použitia (doma alebo v zahraničí), účel použitia, s ktorým úzko súvisí aj výška denných limitov a možnosť získať doplnkové služby, napríklad poistenie, náhradnú hotovosť pri strate či krádeži v zahraničí a podobne. Klienti Poštovej banky využívajú predovšetkým ponuku Maestro kariet.
"V súvislosti s neustálym ná-rastom počtu vydávaných platobných kariet a možnosti ich používania vzrastá záujem, ale aj vedomosti," konštatuje J. Onda, ktorý je presvedčený, že klienti už v tejto dobe disponujú dostatočnou zručnosťou pri ich používaní. Vedomosti o platobných kartách hodnotí ako úmerné skúsenostiam ich používania.
"Banka zaznamenáva neustály záujem klientov o platobné karty. Súvisí to predovšetkým s rastúcou sieťou bankomatov a POS terminálov. Dá sa predpokladať, že v budúcnosti bude rásť rýchlejšie používanie platobných kariet u obchodníkov," dodáva J. Onda.
Medzi klientmi Slovenskej sporiteľne, a. s. je najväčší záujem o elektronické karty. ,,Keďže pri elektronických kartách zadávajú klienti pre potvrdenie transakcií PIN, vyvoláva to u nich pocit väčšieho bezpečia," uvádza hovorkyňa SLSP Eva Güttlerová. Upozorňuje však, že potvrdenie transakcie cez PIN aj pri platbe na POS terminál je skôr špecifikum slovenského trhu, nie je to pravidlo aj v zahraničí. Tam môžu byť elektronické karty použité aj bez PIN čísla, transakcia sa potvrdí podpisom.
"Podľa našich skúseností sa klienti v ponuke platobných kariet vedia orientovať," konštatuje jednoznačne E. Güttlerová a dodáva: "V budúcnosti očakávame zvýšenie záujmu najmä
v oblasti kreditných kariet a rast transakcií prostredníctvom POS terminálov."
K bežným účtom klientov HVB Bank, a. s. je najrozšírenejšia karta Maestro, záujem je aj o HVB Kreditnú kartu. "Úroveň znalostí o platobných kartách je rôzna, čo treba zohľadniť pri ich predaji a klientovi ponúknuť produkt zodpovedajúci jeho požiadavkám," vysvetľuje hovorkyňa banky Andrea Kollárová. Klienti si podľa jej slov postupne zvykajú používať karty aj na každodenné nákupy a zároveň: "Rastie podiel bezhotovostných transakcií na celkovom podiele transakcií v porovnaní s výbermi z bankomatov," dodáva. Klienti čoraz viac využívajú karty aj na platby v internete, napríklad na nákup leteniek.
Najrozšírenejšou a najpoužívanejšou Tatra banky, a. s., akousi "základnou výbavou" je debetná karta VISA Electron. "Debetné karty VISA Electron bez poistenia sú zahrnuté vo všetkých typoch balíkov služieb k bežnému účtu, ktoré ponúkame pre individuálnych aj firemných klientov a predstavujú kľúč k peniazom klienta na bežnom účte," vysvetľuje hovorca banky Roman Začka.
Vzrastajúci záujem zaznamenávajú kreditné karty VISA. Kreditná karta MasterCard má úverový rámec v eurách, čo znamená, že transakcie sú zúčtované v tejto mene: "Takže napríklad pri platbe v obchode v euro nedochádza ku konverzii meny a klient nezaplatí ani korunu navyše. Preto je zvlášť výhodná pri platbách v zahraničí - v krajinách eurozóny," hovorí
R. Začka.
Popri stúpajúcom počte vydaných debetných kariet, v roku 2004 predstavoval 29 %, zaznamenáva Tatra banka zvýšený záujem jej klientov i neklientov o kreditné karty. Ich počet počas roku 2004 vzrástol o 15 % na celkových takmer 300 000.
"Dá sa povedať, že s výrazným nárastom vydaných platobných kariet sa logicky mení aj štruktúra operácii, ktoré klienti uprednostňujú. Objem transakcií zrealizovaných platobnými kartami prostredníctvom POS terminálov u obchodníkov sa priebežne zvyšuje," konštatuje hovorca banky. Dodáva tiež, že pokiaľ ide o výbery z bankomatov, snažia sa svojich klientov motivovať k výberu z jej bankomatov, čo je lacnejšie pre nich i pre banku.
Záujem o platobné karty závisí podľa skúseností UniBanky, a. s. od potrieb klienta.
"Väčšina potrebuje spoľahlivú a bezpečnú kartu na každodennú správu svojich financií, takže prevažujú elektronické karty. Ľudia, ktorí očakávajú od karty aj trochu viac, si vyberajú niektorú z embosovaných kariet," konštatuje hovorkyňa banky Katarína Ševčíková .
Aj vývoj v používaní kariet závisí podľa nej od typu klienta. ,,Ešte stále prevažujú elektronické karty a čo sa transakcií týka, tak ľudia si stále skôr vyberú hotovosť z bankomatu, akoby mali platiť kartou," hovorí K. Ševčíková. Klienti UniBanky používajú karty aj na platenie hlavne tam, kde sú etablované veľké obchodné siete a akceptácia kariet sa berie ako samozrejmosť.
"V prípade klientov zaradených do vyšších segmentov sa situácia mierne mení v prospech tzv. lepších kariet a v prospech bezhotovostných platieb. Avšak hotovosť je stále v kurze - aj v prípade kreditných kariet napriek tomu, že výber hotovosti je drahší," upresňuje hovorkyňa banky. Dodáva, že pri firemných klientoch bezhotovostné platby bezkonkuren-čne vedú pred hotovostnými výbermi a taktiež ich použitie je viac smerované do zahraničia.
Klienti Všeobecnej úverovej banky, a. s. (VUB) si najčastejšie z neembosovaných debetných kariet vyberajú Maestro a VISA Electron a z kreditných flexikartu a MasterCard Electronic.
"Stretávame sa s tým, že klienti ešte stále nevedia rozdiel napríklad medzi debetný-
mi a kreditnými kartami
alebo medzi neembosovanými a embosovanými. Na druhej strane však záujem o karty poskytujúce vyšší štandard neustále narastá, čo nasvedčuje tomu, že čoraz viac klientov rozdiely medzi kartami vníma," konštatuje hovorkyňa banky Alena Walterová.
Podľa jej slov je dlhodobým trendom zvyšovanie podielu bezhotovostných transakcií voči výberom z bankomatu a zvyšovanie počtu zahraničných transakcií. V oblasti kreditných platobných kariet nastal podľa VUB v uplynulých rokoch prudký rozvoj. (ere)