Andy Warhol: Hrozná (Grapes), 1979. Sieťotlač. 101,6 x 76,2 cm. FOTO - ARCHÍV DARTE |
om meste Neusiedl am See, sa teda stredoeurópski galeristi sústredili na päť dní u nás.
Od stredy do nedele sa tak v nákupnom centre Aupark konala medzinárodná výstava umenia Art Bratislava a predstavilo sa na nej viac ako dvadsať európskych galérií.
Nadnesené prognózy sa opierali o to, že cez obchodné promenády sa denne premelie 20-tisíc návštevníkov, to však usporiadatelia akosi pozabudli, že do parkovacej zóny bude ochotných zablúdiť oveľa menej ľudí. A tí, ktorí sa tam nadšene dopravili, museli prekonať ešte jednu bariéru - vstupné. Na európske pomery nič nezvyčajné, no Slovensko akoby v určitých veciach stále ostávalo pred bránami Európy.
Húfy zvedavcov nepostávali ani pred kolekciou originálnych dvadsiatich štyroch sieťotlačí Andyho Warhola, ktoré milovníci pop artu doteraz mohli poznať len z New Yorku alebo z autorovho múzea v Medzilaborciach. Za lukratívne výstavné ceny, ktoré podľa konateľa aukčnej spoločnosti Darte Jaroslava Krajňáka v niektorých prípadoch nedosiahli ani šesťdesiat percent vyvolávacej ceny zahraničných aukcií, si zberatelia z Bratislavy odnesú spolu štrnásť obrazov.
Tie však ostanú na Slovensku. Ďalšie dve sieťotlače z portfólií Hrozná a Sv. Juraj a drak sa s veľkou pravdepodobnosťou podarí vydražiť budúci týždeň na aukcii spoločnosti Soga.
Súčasné slovenské umenie v rovnocennej svetovej konkurencii na veľtrhu prezentovala Galéria Priestor s výberom diel mladých domácich autorov. "Trh s umením sa tu ešte len rozvíja, ale má obrovskú perspektívu," povedal galerista Juraj Čarný. Aj keď očakával viac návštevníkov, záujem zo strany potenciálnych kupcov pocítil. "No nedospel do úspešného konca," poznamenal. "Poznám galeristov, čo hovoria, že je lepšie zúčastniť sa na veľtrhu, ktorý je veľmi drahý, ale zároveň renomovaný, kde je záruka, že sa veľa predá."
Eva Kelemenová z Galérie Ardan je za to, aby sa aj Slováci dohodli na podobnom spoločnom podujatí. "Obstojíme na európskej a svetovej úrovni, čo sa týka umeleckých diel. Nemáme žiaden hendikep voči ostatným."
Jedným z tých, čo mohli porovnávať Bratislavu a Neusiedl, bola aj galeristka a umelkyňa Catalina Mayer z augburskej Galerie 2 fenster, ktorej patrili dva stánky. "V Rakúsku bolo viac ľudí. Musíte si len zvyknúť na túto formu prezentovania umenia, to je všetko." Podľa nej nebolo šťastné rozhodnutie zorganizovať veľtrh v nákupnom centre. "Ľudia sem chodia nakupovať a nie pozerať sa na umenie."
A nielen to. Kým sa sklamaní galeristi od Švajčiarska po Ukrajinu snažili ukázať to najlepšie, čo súčasné umenie ponúka, na prízemí sa tlačili návštevníci na vystúpení jednej zo slovenských popstar. Ľudí bolo plno.