Rakúšania získali aerolínie bez tendra, keď zvýšili základné imanie spoločnosti a získali v nej väčšinové postavenie. Minister dopravy Pavol Prokopovič tomu nebránil a odmietal, že by išlo o privatizáciu. Z pôvodných 89 percent akcií pritom štátu zostalo 34. Postup odobril aj premiér Dzurinda.
Rakúšania zvýšili imanie o 114 miliónov korún, keď predtým navrhli, aby sa z asi 763 miliónov znížilo na 70, teda o stratu spoločnosti. Protimonopolný úrad v apríli schválil spojenie oboch firiem.
"Vyprovokoval som diskusiu vo výbore, hlasovanie poslancov vyznelo tak, že sa vlastne nič nestalo. Preto som sa obrátil na NKÚ," hovorí Vážny. Podľa neho sú pochybnosti "o legálnosti vstupu zahraničného partnera, najmä o úkonoch uskutočnených pred vlastnou transakciou". Podozrieva ministerstvo, že porušilo viacero zákonov.
Hovorca úradu Peter Tábory povedal, že kontrola zatiaľ nie je v pláne, no predseda NKÚ Ján Jasovský Vážnemu sľúbil, že vec preverí čo najskôr. "Naši právnici musia zvážiť, ako môže úrad okrem ministerstva kontrolovať samotnú firmu."
Fond národného majetku podobné transakcie robí len cez verejné súťaže. Prokopovič tvrdil, že na tender už nebol čas, lebo firma by išla do konkurzu. Zostávajúcich 34 percent vraj štátu stačí ako kontrolný balík, ktorý bude mať iste niekto záujem kúpiť.
Bývalý minister hospodárstva a poslanec blízky SDKÚ Robert Nemcsics povedal, že akcie štátu majú takmer nulovú hodnotu.
(dro, rk)