Podobné havárie vrtuľníkov Mi-24 s rovnakými príznakmi sa stali ešte za Československa v rokoch 1983 a 1992. FOTO - ARCHÍV SME |
BRATISLAVA - Armáda tvrdí, že príčinou havárie vojenského vrtuľníka Mi-24, pri ktorej pred dvoma týždňami zahynuli všetci traja členovia posádky, bola zrejme chyba pilota. "Čoraz viac sa prikláňame k možnosti chybnej techniky pilotáže," povedal veliteľ vzdušných síl Jozef Dunaj. Vyšetrovanie je podľa neho v záverečnej fáze a konečné stanovisko komisia ešte neoznámila.
Komisia zatiaľ zistila, že listy nosného rotora odsekli zadnú časť vrtuľníka s vyrovnávacou vrtuľkou, povedal Dunaj. Vrtuľka zabraňuje otáčaniu stroja okolo zvislej osi a keď o ňu stroj prišiel, začal sa vo vzduchu točiť a postupne padal. Asi za 35 sekúnd spadol z približne tisícmetrovej výšky na zem, pričom sa sedemkrát otočil.
Vrtuľník má podľa Dunaja technické limity, ktoré pri nácviku posádka asi prekročila. Každý manéver má svoje hranice a presný čas, ak ho piloti urýchlia alebo predĺžia, stroj to nemusí zvládnuť.
Dunaj predbežne vylúčil technickú chybu stroja. Rotor podľa čiernej skrinky fungoval normálne až do začiatku pádu, motory išli ešte aj chvíľu po jeho páde. Riadenie malej vrtuľky podľa Dunaja fungovalo normálne, až kým ju stroj nestratil.
Čierna skrinka zachytila aj komunikáciu medzi pilotmi, podľa ktorej posádka nesignalizovala žiadne problémy. "Áno, sme v poriadku," boli posledné slová, ktoré záznam zachytil. "To bola jediná veta, ktorá indikovala, že možno predtým niečo nebolo v poriadku, a potom si vydýchli, áno, sme v poriadku. Ale zrejme neboli," povedal Dunaj.
Automatický hlasový systém pilotovi tesne pred odseknutím chvosta hlásil pokles tlaku oleja. To však nebola príčina havárie, išlo o dôsledok odstredivých síl z dôvodu rotácie vrtuľníka okolo zvislej osi, čo bol plánovaný manéver.
Pilot vrtuľníka za asistencie inštruktora nacvičoval let v zakrytej kabíne, cez ktorú nevidel von. Za priebeh letu je podľa Dunaja zodpovedný inštruktor, ktorý sedel v prednej kabíne a nemal umelo zakrytý výhľad. Obaja piloti patrili ku skúseným a mali nalietaných 1600 a 800 hodín. Podmienkou na zaradenie pilota do prvej triedy je 400 letových hodín. (rk)
Čierna skrinka: Vrtuľník prekročil medze
Veliteľ vzdušných síl Jozef Dunaj včera na videozábere ukázal, ako asi vrtuľník spadol. Zábery zo zahraničia ukazovali manéver, aký mali urobiť aj slovenskí piloti.
Vrtuľník sa v istom uhle, nosom k zemi, mal otočiť okolo svojej osi, zrazu si však odsekol zadnú časť. Potom sa začal točiť okolo svojej osi a padol na zem. Dunaj hovorí, že manéver sa nacvičuje bežne. Piloti sa podľa neho možno točili rýchlejšie alebo v náklone, na ktorý nebol vrtuľník stavaný.
Na inom zábere ukázal, ako má manéver vyzerať. Okrem tohto armáda zverejnila aj pomerne podrobný graf, výstup z čiernej skrinky. Vyzerá podobne ako tlkot srdca zobrazený EKG.
Kriviek je však viac a každá znamená niečo iné. Niektorým krivkám chýbala špička. Dunaj hovorí, že čierna skrinka zachytáva iba isté maximálne hranice a znamená to, že vrtuľník ich prekročil.
Okrem toho zverejnil aj presný opis plánovaného letu - akou rýchlosťou, v akom uhle a aké manévre má vrtuľník urobiť.
Dunaj vysvetlil, že vrtuľník má aj hlasové varovanie, ktoré posádke signalizuje asi 10 porúch, ktoré by mohli stroj ohroziť. (rk)