FOTO - ARCHÍV SME |
Výška rodičovského príspevku
* Dávkou štát prispieva na starostlivosť o dieťa do 3 rokov veku alebo o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do 6 rokov veku. Oprávneným na príspevok je spravidla rodič.
* Dnes štát rodičovi, ktorý pracuje alebo študuje, mesačne prispieva 1300 korunami, rodičovi s dieťaťom v domácej starostlivosti 4110 korunami. Od 1. júla aj rodič "na čiastočný úväzok" má dostávať 4110 korún, ak sa o dieťa nestarajú v škôlke, ktorú financuje štát alebo obec.
* Zákon hovorí, že výšku rodičovského príspevku ministerstvo sociálnych vecí ustanoví k 1. septembru, a to tak, že ju vynásobí "koeficientom, ktorým sa upravili sumy životného minima". Keďže životné minimum ministerstvo navrhuje zvýšiť o 3,1 %, rodičovský príspevok by od septembra mal byť 4230 korún.
Nárok na náhradné výživné
* Náhradné výživné sa poskytne, len ak príjem žiadateľa oň a osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, nie je vyšší ako 2,2-násobku životného minima ich všetkých.
* Takže napríklad pre jedno dieťa, ktoré príjem nemá, sa náhradné výživné poskytne, ak príjem žiadateľa nie je vyšší ako 14 652 korún. Od 1. júla sa v takomto prípade náhradné výživné má poskytnúť, ak príjem žiadateľa nie je vyšší ako 15 136 korún.
Výška náhradného výživného
* Náhradné výživné sa poskytuje v takej výške, v akej súd o nej rozhodol, no najviac vo výške 1,2-násobku životného minima pre nezaopatrené dieťa. Zvýšením životného minima sa teda maximálne náhradné výživné zvýši. Kým dnes je to 2496 korún, od 1. júla to má byť 2580 korún.
Posudzovanie hmotnej núdze
Za príjem sa pri posudzovaní hmotnej núdze nepovažuje:
* príležitostný príjem, náhodné a jednorazové príjmy do výšky 2-násobku životného minima získané v bežnom roku. Teda dnes ide o príjmy najviac 9160 korún, od 1. júla 9460 korún;
* príjem žiaka strednej školy a príjem denne študujúceho na vysokej škole, ak neprevyšuje 1,2-násobku životného minima pre plnoletú osobu. Čiže kým dnes sa pri posudzovaní hmotnej núdze neberie do úvahy príjem najviac 5496 korún, od 1. júla 5676 korún.
* Občan v hmotnej núdzi a osoby, ktoré sa s ním spoločne posudzujú, si podľa zákona majú pomôcť aj predajom alebo prenájmom svojho majetku. Za majetok sa považuje aj osobné motorové vozidlo, no ak jeho hodnota podľa znaleckého posudku nie je vyššia ako 35-násobok životného minima, od majiteľa nemožno chcieť, aby sa ho zriekol. Pred predajom alebo prenájmom je teda uchránené každé auto v hodnote najviac 160 300 korún, od 1. júla 165 550 korún.
Výška jednorazovej dávky v hmotnej núdzi
* Tým, ktorým sa vypláca dávka v hmotnej núdzi a nejaký príspevok (na zdravotnú starostlivosť, na bývanie, aktivačný alebo ochranný), obec môže poskytnúť jednorazovú dávku v hmotnej núdzi, a to "najmä na úhradu mimoriadnych výdavkov" na nevyhnutné ošatenie, základné vybavenie domácnosti, školské potreby pre nezaopatrené dieťa a na mimoriadne liečebné náklady.
* Dávku obec môže poskytnúť najviac do výšky 3-násobku životného minima. Takže kým dnes dávka najviac predstavuje 13 740 korún, od 1. júla to má byť 14 190 korún.
Podmienky nároku na predčasný
starobný dôchodok
Nárok na predčasný starobný dôchodok niekto má, ak
- bol dôchodkovo poistený najmenej 10 rokov a
- dôchodok ku dňu, od ktorého mu má byť priznaný, je vyšší ako 1,2-násobok životného minima pre jednu plnoletú osobu. Takže kým dnes na priznanie predčasného starobného dôchodku stačí mať vypočítaný dôchodok vyšší ako 5496 korún, od 1. júla ho bude treba mať vyšší ako 5676 korún.
Nárok na príspevok na osobnú asistenciu
* Príspevok možno poskytovať ťažko zdravotne postihnutému, ktorý je podľa posudku na osobnú asistenciu odkázaný.
* Príspevok sa v plnej sume poskytuje, ak príjem ťažko zdravotne postihnutého najviac predstavuje 3-násobok životného minima pre plnoletú osobu. Teda kým do 30. júna to je pri príjme najviac
13 740 korún, od 1. júla to má byť pri príjme najviac 14 190 korún.
Ak príjem ťažko zdravotne postihnutého je vyšší ako tamtá suma, táto sa od príjmu odpočíta.
Nárok na príspevok na kompenzáciu
zvýšených výdavkov
* Príspevok možno poskytnúť ťažko zdravotne postihnutému, ktorý je podľa posudku na kompenzáciu zvýšených výdavkov odkázaný.
* Ak príjem ťažko zdravotne postihnutého presiahol 2-násobok sumy životného minima pre plnoletú osobu, príspevok sa neposkytuje. Takže kým do 30. júna na príspevok má nárok každý, koho príjem nepresiahol 9160 korún, od 1. júla to má byť každý, koho príjem nepresiahol 9460 korún.
Nárok na príspevok za opatrovanie
* Tomu, kto opatruje ťažko zdravotne postihnutého staršieho ako šesť rokov, ktorý je podľa posudku na opatrovanie odkázaný, za to možno poskytnúť príspevok.
* Ak príjem ťažko zdravotne postihnutého je vyšší ako 1,2-násobok životného minima pre plnoletú osobu, príspevok sa o to, čo prevyšuje, kráti. Takže kým do 30. júna sa príspevok kráti pri príjme vyššom ako 5496 korún, od 1. júla to má byť až pri príjme vyššom ako 5676 korún.
* Ak ťažko zdravotne postihnutým je nezaopatrené dieťa, príspevok sa kráti o to, o čo jeho príjem prevyšuje 3-násobok životného minima pre plnoletú osobu. Teda kým do 30. júna sa príspevok kráti pri príjme vyššom ako 13 740 korún, od 1. júla to má byť pri príjme vyššom ako 14 190 korún.
* Príspevok možno poskytnúť, len ak opatrovateľ nemá mesačný príjem presahujúci 2-násobok životného minima pre plnoletú osobu. Čiže kým do 30. júna príspevok možno poskytnúť pri príjme opatrovateľa nanajvýš 9160 korún, od 1. júla až 9460 korún.
Nárok na oslobodenie od platby
za sociálnu službu
* Za opatrovateľskú službu a prepravnú službu občan nemusí platiť, ak jeho príjem a príjem osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je najviac 1,2-násobok životného minima. Takže kým dnes napríklad jeden občan nemusí platiť, ak jeho príjem neprevyšuje 5496 korún, od 1. júla to v takomto prípade má platiť pre každého s príjmom najviac 5676 korún.
Ak príjem občana a príjem osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je vyšší ako 1,2-násobok životného minima, občania za službu platia do takej miery, aby im 1,2-násobok životného minima z ich príjmu zostal. (joč)
Nárok na oslobodenie od platby za starostlivosť v zariadení sociálnych služieb
* Plnoletá osoba sama
Výška príjmu oprávňujúca občana za starostlivosť neplatiť
starostlivosť | výška príjmu plnoletej osoby | do 30. 6. (korún) | od 1. 7. (korún) |
celoročná | do 20 % životného minima | do 916 | do 946 |
celoročná bez stravovania | do 75 % životného minima | do 3435 | do 3548 |
celoročná s obedom | do 60 % životného minima | do 2748 | do 2838 |
týždenná | do 50 % životného minima | do 2290 | do 2365 |
denná | do 75 % životného minima | do 3435 | do 3548 |
Ak príjem občana je vyšší, za starostlivosť platí do takej miery, aby mu tá-ktorá suma zostala.
Občan + osoby, ktorým sa starostlivosť
neposkytuje*
4 Občan za starostlivosť nemusí platiť, ak jeho príjem a príjem osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je najviac: 1,2-násobok životného minima osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, + 20, 75, 60 alebo 50 % životného minima plnoletej osoby (podľa toho, v akej starostlivosti občan je).
Občan + jeho manžel/ka, ktorému/ej
sa starostlivosť neposkytuje*
* Ak sa v zariadení sociálnych služieb starajú o jedného z man-želov a niet iných osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, ten za starostlivosť nemusí platiť, ak je ich príjem najviac: 1,2-násobok životného minima + 20, 75, 60 alebo 50 % živ. minima plnoletej osoby (podľa toho, v akej starostlivosti je).
*V jednom i druhom prípade platí, že ak ten príjem je vyšší, občania za starostlivosť platia do takej miery, aby im tá-ktorá suma z ich príjmu zostala.