Viedeň 29.januára (TASR) - Východoeurópske stavebníctvo sa nachádza medzi stavom depresie (v Poľsku) po fázu rozmachu (v Česku a Maďarsku), hoci budúcich členov EÚ čakajú gigantické úlohy v dobudovaní ich infraštruktúry, najmä cestnej a železničnej siete.
Nové rozvojové stimuly poskytne program TINA (Transport Infrastructure Needs Assessment), ktorý je zameraný na budovanie nadregionálnych európskych dopravných sietí do roku 2015. EÚ naň plánuje vyčleniť 90 miliárd eúr, z ktorých dôležitá časť pripadne na budúce krajiny EÚ zo strednej Európy.
Sekretariát TINA sídli vo Viedni a jeho úlohou je plánovanie a realizácia spolufinancovania kompletizácie 10 európskych dopravných koridorov. Vedúci sekretariátu TINA Otto Schwetz pre rakúsky denník Die Presse uviedol, že rozhodujúcou otázkou zostáva, ktoré národné projekty sa zahrnú do výstavby európskej infraštruktúrnej siete. Podľa jeho slov pôjde o tie, ktorých rozsah ročne neprekročí určené percento hrubého domáceho produktu (HDP) danej krajiny. Staré krajiny EÚ budú na realizáciu programu vynakladať 1,1 % svojho HDP a nové, ktoré musia odstrániť historické zaostávanie, budú mať strop o 0,4 % vyšší.
Die Presse uvádza, že viaceré západoeurópske stavebné koncerny už v predstihu budujú svoje predmostia v stredoeurópskych krajinách. Patria medzi ne aj najväčšia rakúska stavebná firma Strabag a dvojka v tomto odvetví Porr. Zatiaľ zapúšťajú korene v Poľsku. Výrobcovia stavebných materiálov správne odhadli trend vývoja v rezorte ešte v minulom desaťročí a s časovým náskokom vstúpili na stredoeurópsky trh stavebných materiálov. Je medzi nimi výrobca tehiel Wienerberger, Baumit Wopfinger, alebo producenti sadrokartónov Knauf a Rigips, ktorí podnikajú na východe Európy z Rakúska.
(1 EUR = 42,401 SKK)
* jns gl