Rudolf Hromada, riaditeľ opery. Takto by raz mala opera vyzerať. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK |
v nie je možné, pretože priestory sú obmedzené a divadlo je vyťažené na sto percent.
"O zapojení podnikateľov sme ani neuvažovali, pretože investície by sa im nemali ako vrátiť," povedal riaditeľ.
Historická budova opery na Národnej ulici je v havarijnom stave. Riaditeľ Hromada označil za nevyhovujúce najmä hygienické podmienky pre účinkujúcich, ale zdôraznil, že opera potrebuje aj chýbajúce skúšobné javisko, rekonštrukciu existujúceho, ale aj priestory pre administratívu.
Štátna opera už má hotový projekt a pripravuje dokumentáciu pre výberové konanie na dodávateľa. S rekonštrukciou by vedenie opery chcelo začať už v lete tohto roku. Prvá etapa je rozpočtovaná na takmer 60 miliónov korún a mali by pribudnúť dostavba a nové javisko. V druhej etape plánujú postaviť podkrovie a opraviť strechu a na záver zrekonštruovať interiér starej budovy. Rekonštrukcia by mala trvať do roku 2007 a podľa Hromadu by výluka nemala byť dlhšia ako päť mesiacov.
Rekonštrukcia opery počíta so zachovaním architektonického charakteru, pretože je zaradená do zoznamu historických pamiatok. Zaujímavo je riešená aj dostavba budovy, pretože popod administratívnu časť by podľa projektu mala ísť cesta.
Pracovné podmienky zamestnancov banskobystrickej opery sú neúnosné. Ľudia pracujú v priestoroch, ktoré nespĺňajú ani základné hygienické normy. Počas predstavenia má približne 120 pracovníkov opery k dispozícii jedno sociálne zariadenie a päť spŕch.
Donedávna ešte zdravotne postihnutých vozičkárov, ktorí chceli vidieť predstavenia, do sály prenášali technici na rukách.