Proces s Michaelom Jacksonom trvá tak dlho, až prišiel čas aj na kuriozity. Porota si mohla tento týždeň vypočuť trebárs príbehy o tom, ako šimpanzy pomáhali čistiť ranč Neverland zamestnávajúci popri tom ďalších dvesto ľudí. Chlpaté stvorenia pomáhali popovej hviezde s utieraním prachu, umývaním okien či kefovaním toaliet. Podľa Jacksona sú šimpanzy veľmi bystré, čo neplatí iba na ich využívanie pri domácich prácach.
Barbari nemajúci v úcte moderné umenie neraz tvrdia, že ide len o masovú produkciu nezrozumiteľného odpadu povýšeného na čosi výnimočné. S ironickým úškľabkom preto zaiste ocenia poctu, akej sa o niekoľko dní dostane dielam šimpanza Conga. Zviera oslavované ako Cézanne opičieho sveta sa v júni dočká prvej dražby svojich výtvarných diel.
Podobne ako slávny francúzsky maliar musel aj Congo na túto príležitosť čakať veľmi dlho, hoci sa štetca po prvýkrát dotkol takmer pred päťdesiatimi rokmi. Podľa expertov jeho jasné farebné maľby pripomínajú štýl abstraktného expresionizmu. Laické oko len ťažko rozpozná, že ide o dielo opice, keď si opýtaní ľudia mali vybrať medzi Congovou maľbou a abstraktným dielom Andyho Warhola, ktoré vzniklo použitím medi a moču, zvyčajne pripisovali opičí pôvod Warholovmu dielu.
Tri šimpanzie maľby (jedna z nich na snímke) sa dostanú na aukciu spoločnosti Bonham popri dielach bratov Chapmanovcov, Renoira či spomínaného Warhola, čo konkurencia považuje za úplné šialenstvo. Congo však môže zaujať, je to hviezda so slávnou minulosťou a tá sa pri záplave vznikajúceho umenia - aj samotný Congo má na konte viac než štyristo obrazov - cení. Už v 50. rokoch vystupoval v populárnom televíznom programe Zoo Time prezentovanom odborníkom na správanie zvierat Desmondom Morrisom, známom aj u nás predovšetkým vďaka knihe Nahá opica, kde ukazuje, že máme k opiciam oveľa bližšie než si občas namýšľame.
Maľujúci šimpanz však nebude prvé zviera predávajúce svoje umenie. Viac než sto diel už stihla predať americká korytnačka Koopa, ktorej diela vznikli tak, že s nafarbeným bruchom lozila po pripravených plátnach a zanechávala za sebou stopu. Oproti nej je Congo na vyššom vývojovom aj umeleckom stupni, lebo rýchlo pochopil, že štetec nie je na jedenie, osvojil si používanie viacerých farieb, nikdy nenechal farbu nekontrolovane sa roztekať a vždy dal jasne najavo, keď s dielom skončil. Prekonal tým výtvarné schopnosti väčšiny ľudí.
Autor: ANDREA ERTLOVÁ(Autorka je publicistka)