FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Popri slovenských cestách a diaľniciach vyrastajú nové reklamné pútače. Reklamné agentúry v snahe osloviť verejnosť inštalujú billboardy obrovských rozmerov. Vodičov upozorňujú na svojich klientov - najmä banky, dôchodkové spoločnosti či poisťovne.
Podľa spoločností združených v Asociácii vonkajšej reklamy je trh s veľkoplošnými formátmi veľmi perspektívny. Billboardov s klasickými rozmermi je podľa ich údajov po Slovensku zhruba 13-tisíc, veľkoplošných reklám iba zhruba 500. Ján Filip, riaditeľ spoločnosti Šanca, ktorá sa špecializuje na veľké formáty vidí potenciál trhu hlavne v netradičnej ponuke, ktorou sú megaboardy s rozmermi osem krát päť metrov a viac. "Rastúci dopyt sme zaznamenali aj pri wallboardoch," spomenul Filip. Wallboard je reklama umiestnené na stenách a priečeliach budov.
Používanie nových reklamných médií súvisí s rastom reklamného trhu. Dokumentuje to i výsledky spoločností. Dominantná spoločnosť na trhu Akzent media zvýšila vlani svoj obrat o 16 percent, Šanca o vyše 20 precent. Tržby podnikov združených v asociácií stúpli medziročne v marci o viac ako 31 percent.
Na raste tržieb sa podieľali i bigboardy a megaboardy. Na porovnanie prenájom billboardu vyjde od 6400 korún mesačne, zatiaľ čo cena bigboardov sa šplhá na vyše 40-tisíc korún. Megaboard je ešte drahší a jeho prenájom sa pohybuje od 100-tisíc a viac.
Výhodou nových veľkých formátov je ich viditeľnosť z veľkej vzdialenosti. Reklamným firmám sa takto darí obchádzať zákon, podľa ktorého sa v 50-metrovej vzdialenosti od cesty prvej triedy (100-metrovej od diaľnice) nemôžu umiestňovať reklamy. Cestný zákon zakazuje aj billboardy na križovatkách v rozhľadovom poli vodičov.
Ak chce firma umiestniť bigboard pri komunikácií, najskôr musí získať od magistrátu vyjadrenie o polohe zariadenia z dopravného hľadiska, ak je reklamné zariadenie umiestnené na chodníku či zeleni, ktorá je súčasťou miestnej komunikácie, potrebuje získať súhlas na zvláštne užívanie komunikácie. Podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Evy Chudinovej v prípade, že je reklamné zariadenie pevne spojené so zemou, záujemca musí požiadať o stavebné povolenie stavebný úrad príslušnej mestskej časti. "Postaviť reklamné zariadenie však môže iba vtedy, ak preukáže vlastnícky či nájomný vzťah k pozemku," povedala Chudinová.
Predaj reklamy (tržby firiem v miliónoch Sk)
marec marec štvrťrok
2005 2004 2005
Akzent media 30,2 25,32 60,77
Ispa 21 21,4 45,5
Nubium 11,1 5,36 23,5
Gryf 7,54 - 13,41
Šanca 3,91 2,78 10,21
Bigboard 1,95 2,47 5,17
Spolu 75,66 57,32 158,55
Zdroj: Asocicácia vonkajšej reklamy
Slovník:
billboard 5,1 x 2,4 metra
bigboard 9,6 x 3,6 metra
megaboard 8 x 5 metra (a viac)
wallboard - reklama na stene