šéf sekcie informatiky v Sociálnej poisťovne Ľudovít Hamaš. Poisťovňa na základe výkazov posiela príspevky na dôchodkové sporenie správcovským firmám, ktoré si sporitelia vybrali.
Sociálna poisťovňa tvrdí, že chyba je na strane zamestnávateľov. "V priemere je zo stovky výkazov poslaných zamestnávateľmi správne vyplnených 85 až 90. Ale lepší sa to, pred rokom bolo správne vyplnených len 16 percent," vyčíslil Hamaš. Podľa neho chyby pri posielaní výkazov robia rovnako drobní podnikatelia, ako aj veľké podniky. "Bol som prekvapený, že podnik zamestnávajúci okolo šesťtisíc ľudí nemá od novembra akceptované výkazy," dodal.
Ľuďom, ktorí na svojich osobných dôchodkových účtoch stále nevidia ani korunu, Hamaš odporúča, aby si skontrolovali dátum platnosti zmluvy s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou. Ak je totiž zmluva platná od 1. apríla, Sociálna poisťovňa dostane od zamestnávateľa peniaze až v máji, pričom spracovanie a poslanie úspor do dôchodkovej firmy jej trvá ďalších najmenej trinásť a najviac 45 dní.
Sporitelia, ktorí majú zmluvy uzavreté k skoršiemu dátumu, napríklad k 1. februáru, a peniaze na účte stále nemajú, mali by sa podľa Hamaša o problém zaujímať u svojho zamestnávateľa. Ten dokáže on-line zistiť, či vo výkaze zaslanom Sociálnej poisťovni neurobil žiadnu chybu. "Chybové hlásenia, napríklad pri prepise rodného čísla, mu hlásime obratom do troch minút po tom, ako výkaz dostaneme," vysvetlil Hamaš s tým, že elektronické podávanie výkazov dnes využívajú štyria z piatich zamestnávateľov. K elektronickému výkazu však zamestnávatelia musia bežnou poštou poslať aj jeho prvú stranu a ak tak neurobia, poisťovňa nemôže výkaz akceptovať.
Špecifickou skupinou sporiteľov, ktorí nemusia mať na účte ešte pripísanú ani korunu, sú rodičia na materskej dovolenke. Tí sa musia aj po podpise zmluvy s dôchodkovou firmou prísť osobne registrovať na pobočku Sociálnej poisťovne v mieste svojho trvalého bydliska.
(tv)