Generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie pri generálnej skúške na koncert. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ |
Začnem tam, kde skončila Alžbeta Rajterová. Autorka textu v bulletine Slovenskej filharmónie pre koncerty, ktoré sa konali na konci uplynulého týždňa, pripomenula, za akých podmienok sa v minulosti odohrávali premiéry. Napríklad 6. symfónia Ludviga van Beethovena známa ako "Pastorálna" mala svoj slávny deň 22. decembra 1809 spolu s ďalšími autorovými dielami. Večer "v tuhej zime od pol siedmej do pol jedenástej" trval takmer štyri hodiny a tak nečudo, že zopár vymrznutých šľachticov odišlo už počas neho, aj keď hral a dirigoval sám Beethoven. Skladateľ s povesťou búrliváka dal patrične najavo svoju nespokojnosť.
Nič podobné sa nestalo na koncerte 13. mája 2005, keď hral v Redute riaditeľ Slovenskej filharmónie, klavirista Marián Lapšanský. Atmosféra v preplnenej teplej sále mala festivalovú atmosféru - návštevníkov bolo viac ako sedadiel. Dôvodom bol veľmi lákavý program večera.
Koloristiku úvodnej skladby Un Sourire Oliviera Messiaena s exotickým spevom vtákov vystriedal Koncert pre klavír a orchester č. 2 c mol Sergeja Rachmaninova a po prestávke už spomínaná Symfónia č. 6 "Pastorálna" Ludviga van Beethovena. Ďalším lákadlom bol nepochybne mladý nemecký dirigent Matthias Foremny, ktorý už debutoval so Slovenskou filharmóniou v sezóne 2003/04.
Marián Lapšanský má v Bratislave svoje početné publikum, ktoré ho aj na ostatnom koncerte prišlo búrlivo oceniť. Ťažko uhádnuť, či poslucháči viac reagovali na všeobecne obľúbené dielo, alebo vnímali daný výkon v súvislosti so skladbou, bez ohľadu na detaily interpretácie. Extrémna náročnosť akordických klavírnych pasáží však vždy zanecháva silné dojmy. Verím, že sa publikum dalo strhnúť interpretovou koncepciou, zmyslom pre veľké celky a jemnú lyriku pomalej časti. Čaro chvíle predĺžil klavirista pri Snení Roberta Schumanna.
Foremny v Beethovenovej symfónii zdôraznil "viac výraz pocitov ako maľbu" pastorálneho programu. Orchester bol pohotový, disponovaný a ústretový dirigentovi. Prírodné scenérie zvukomalebného symfonického opusu reálne občas dopĺňali zvuky veľkomesta, prenikajúce do sály cez bočné okná.
Autor: MELÁNIA PUŠKÁŠOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)