FOTO SME - JÁN KROŠLÁK |
BANSKÁ BYSTRICA - Letecký prepravca Tatra Air Banská Bystrica, ktorý prevádzkuje pravidelnú leteckú linku Sliač - Praha, má problémy. Za dva roky si zaúčtoval stratu viac ako 14 miliónov korún a plánované zvyšovanie základného imania prostredníctvom vstupu dvoch významných akcionárov, Žilinského a Trenčianskeho samosprávneho kraja, nevyšlo. Upokojeniu situácie neprispieva ani to, že súkromní akcionári, ktorí držia vo firme väčšinu, už odmietli finančne podporovať spoločnosť a znášať jej prípadné straty.
O ďalšom osude Tatra Air rozhodnú akcionári na valnom zhromaždení koncom mája tohto roku. Predstavenstvo sa pokúsi umoriť stratu znížením základného imania o deväť miliónov korún a jeho následným zvýšením. "Tatra Air sa na základe hospodárskych výsledkov dostala do záporného vlastného imania - mínus štyri milióny korún. Spoločnosť môže ísť do konkurzu, ale rozhodnú akcionári. Zatiaľ banskobystrické samosprávy schválili umorenie straty a zvýšenie základného imania," povedal člen správnej rady Tatra Air Vladimír Demčík.
Samosprávy Zvolena, Banskej Bystrice a Banskobystrického samosprávneho kraja majú záujem prevádzkovať linku Sliač - Praha, samospráva má však v spoločnosti iba 36 percent akcií. Podľa Demčíka majú samosprávy záujem získať rozhodujúci viac ako dvojtretinový balík akcií v Tatra Air.
"Samospráva je ochotná podieľať sa na riadení spoločnosti Tatra Air, ak získa majoritu v spoločnosti tak, aby mohla v plnom rozsahu rozhodovať. Bez tohto kroku sa neudeje nič a samospráva nebude ďalej pokračovať v spolupráci s touto spoločnosťou," tvrdí člen správnej rady.
Ak Tatra Air zanikne, šéf regionálnej samosprávy Milan Marčok pripustil vznik novej spoločnosti. Už o tom rokoval s primátormi Banskej Bystrice a Zvolena.
Vedenie Tatra Air pripravovalo ešte začiatkom marca tohto roku zvyšovanie základného imania, na ktorom sa mali podieľať Žilinský a Trenčiansky samosprávny kraj. Obidva kraje mali zvýšiť imanie o 20 miliónov korún, čím by sa stali väčšinovými akcionármi. Z pôvodného miliónového základného imania spred dvoch rokov a neskôr desaťmiliónového by sa imanie Tatra Air vyšplhalo na sumu do 50 miliónov korún. "Je pravda, že Žilinský a Trenčiansky samosprávny kraj nevstúpia do spoločnosti Tatra Air. Je ústna dohoda, že Žilina podporí leteckú prepravu, ale nie vstupom," povedal Demčík.
S projektom oživenia pravidelnej leteckej linky Sliač - Praha prišla v polovici roku 2003 práve Tatra Air. Akcionársku štruktúru tvorí so 64 percentami privátny sektor, 15 percent vlastní BBSK, mestá Banská Bystrica, Zvolen a Sliač majú spolu 21 percent akcií. Tatra Air za dva roky prevádzky prepravila desaťtisíc ľudí.
DANIEL VRAŽDA