Hitler a Goebbels na výstave v Mníchove. FOTO - STEVENLEHRER.COM
LONDÝN - V rámci osláv 60. výročia skončenia druhej svetovej vojny v londýnskej galérii Tate Modern dnes pod názvom Nacizmus a degenerované umenie otvoria prehliadku zachránených umeleckých diel smutne preslávenej nemeckej výstavy Entartete kunst, ktorá krátko pred vypuknutím 2. svetovej vojny zaznamenala návštevnosť tri milióny divákov.
Písal sa rok 1937, keď Minister pre propagandu a verejnú osvetu Joseph Goebbels na základe dohovoru s Adolfom Hitlerom vytvoril radu na odstránenie "zvrhlého a chorého" umenia na území Nemecka. Tá na čele s führerovým obľúbencom, maliarom Adolfom Zieglerom, skonfiškovala zo štátnych a mestských galerijných zbierok viac ako16-tisíc umeleckých diel najmä expresionistov, abstraktných maliarov a židovských umelcov.
Hitler sa intenzívne zaujímal o dianie v kauze "entartete kunst" - zvrhlé umenie, ako nazvali neskôr aj výstavu z výberu skonfiškovaných diel. Sám si prišiel do hlavného skladu diela prezrieť a konfiškáciu zlegalizovať. Goebbels si zapísal do denníka: "Prijateľný nebol ani jeden z obrazov. Führer sa rozhodol neposkytnúť majiteľom žiadnu kompenzáciu. Niekoľko prác sa však vymení v zahraničí za skutočné majstrovské diela." Tými sa mali stať diela starých majstrov vyjadrujúce "pravého árijského ducha", v Hitlerových predstavách najmä Rembrandta, Vermeera a Lucasa Cranacha.
Hitler a Goebbels mali pripravený ešte jeden ťah. Zo 730 diel vyskladali výstavu s cieľom výsmechu, ale aj poučenia ľudu pod názvom Entartete kunst. Exponáty dopĺňali citáty Hitlera, ktorý sa osobne zúčastnil na mníchovskej premiére v roku 1937. Manažér výstavy Adolf Ziegler na vernisáži povedal: "Naša trpezlivosť s tými, ktorí neboli schopní prijať národný socializmus počas posledných štyroch rokov, je pri konci. Nemecký ľud ich bude súdiť. My sa nebojíme. Ľud verí, ako vo všetkom, rozhodnutiu jediného muža, nášho führera. On vie, ktorou cestou musí nemecké umenie ísť, aby splnilo úlohu čo najlepšie vyjadriť nemecký charakter. To, čo tu vidíte, sú choré produkty šialenosti, drzosti a nedostatku talentu."
Výstava sa v Mníchove otvorila spolu s nemenej rozmernou prehliadkou Veľkého nemeckého umenia propagandisticky protežovaného nacistami, oproti nej však zaznamenala päťnásobnú návštevnosť. V rámci jednej nedele ju videlo takmer štyridsaťtisíc divákov. Neskôr prešla všetkými veľkými mestami Nemecka. Diela boli nainštalované hrubo, spolu s agresívnymi a pohŕdajúcimi sloganmi.
Dodnes žiadaným a ceneným artiklom je katalóg k výstave s reprodukciou sochy Otta Freundlicha Nový muž, ktorý mal "zdôrazniť úzke prepojenie politickej a kultúrnej anarchie (...) a židovskej a boľševickej hrozby nemeckých hodnôt".
Návštevníci výstavy v Tate Modern budú mať tiež vstup zadarmo, na rozdiel od minulosti, keď nacisti vpúšťali dovnútra iba dospelých zvedavcov z obáv o zlý vplyv na mládež, v Londýne nikto nebude kontrolovať vek.