
Rozdelenie príjmov z reklamy v roku 2001
BRATISLAVA - Silná expanzia mobilných operátorov a komunikácia nových cenníkov a služieb Slovenských telekomunikácií výrazne upravili rebríček desiatich najväčších zadávateľov reklamy. Absolútnym lídrom sa stal Globtel, ktorý nakúpil reklamný priestor za vyše 466 miliónov korún. Z prvého miesta tak vytlačil konkurenčný EuroTel, ktorého reklamné výdavky sa vyšplhali bezmála na 440 miliónov korún. Prvú trojku uzatvárajú Slovenské telekomunikácie s 366 miliónmi korún.
Uvoľnenie monopolu zákonného poistenia a s tým spojený nástup konkurencie mal zrejme na svedomí, že sa v prvej desiatke umiestnila aj Slovenská poisťovňa, ktorá v nej v roku 2000 nefigurovala vôbec.
Celkové reklamné výdavky firiem na Slovensku podľa monitoringu spoločnosti ACNielsen predstavovali takmer 11,5 miliardy korún. Oproti roku 2000 by to znamenalo nárast až o 35 percent. Branislav Géc z ACNielsen však upozorňuje, že suma reklamy vychádza z oficiálnych cenníkov médií a nezohľadňuje preto poskytované zľavy a rôzne dohody medzi médiami a inzerentmi. Monitoring sa tiež rozrástol o televíznu stanicu TA3 a Rádio OKEY a k niektorým zmenám došlo aj v segmente časopisov.
Potvrdili sa však odhady o pokračovaní rastu reklamného trhu. Vývoj ekonomiky v minulom roku naplnil očakávania analytikov a výrazne tak stimuloval výdavky firiem do reklamy. Hrubý domáci produkt počas prvých troch štvrťrokov 2001 vzrástol o 3,1 percenta. Medziročný prírastok bol o 1,1 percenta vyšší ako v rovnakom období roka 2000. Podľa Štatistického úradu rástla aj zamestnanosť a reálne mzdy, ktoré spolu s výplatou dlhopisov stimulovali výdavky domácností. To všetko vytváralo dobré predpoklady pre rastúce reklamné výdavky.
Najväčší podiel z reklamného koláča si ukrojili televízne stanice, v ktorých firmy preinzerovali takmer osem miliárd korún. Oproti roku 2000 nastala zmena v segmente tlače. Vo väčšej miere sa v minulom roku presadili časopisy ako denníky. Poradie ďalších médií - rádiá, billboardy a kiná - zostalo nezmenené.
TOMÁŠ KURTANSKÝ