FOTO - STOMP |
Plagát britskej skupiny STOMP je povinnou výbavou každej svetovej divadelnej štvrte, po svete totiž pod touto značkou cestuje hneď niekoľko skupín, ďalšie stabilne vystupujú v New Yorku i v Londýne. Vidieť takýto fenomén v Bratislave je istým spôsobom upokojujúce. Konečne aj my vieme uplatiť tú skupinku potetovaných punkáčov a punkáčiek, ktorí s takou búriacou sa energiou mlátia do plechoviek, bandasiek či kontajnerov.
Produkcia, ktorá roky cestuje z miesta na miesto, nutne musí byť tak trochu konzervou. Kiež by však aj iné konzervy mali taký dobrý zvuk. Základný fór zakladateľov STOMP-u je totiž geniálny - objavovanie prirodzeného zvuku predmetov. Ôsmi performeri predvádzajú divákom zázračnú radosť biť - do všetkého, čo dokáže zo seba vydať aspoň hlások - škatule, smetného koša, dopravnej značky, plastovej nádoby, výlevky i metly.
Počas ich vystúpenia nanovo objavujeme, že zapaľovač štiká, vrecúška šuštia, noviny šuchotajú, dopravná značka rinčí, piesok vŕzga pod nohami, voda špľachoce, trúba trúbi, špachtľa - tú si už musíte vypočuť sami.
Prirodzene, aj na Slovensku sa môžeme stretnúť s takýmito postupmi. Ján Ďurovčík pripravil pred dvomi rokmi na podobnej báze projekt s názvom GASP, kde ako hudobné nástroje fungovali fúriky, vedrá či stavebné lešenie. Aj Jaroslav Moravčík s obľubou zapája do svojich choreografií plastové fľaše či iné audiopomôcky.
STOMP, existujúci už 14 rokov, je však výnimočný tým, že to jednoducho robí dobre - s kvalitným ozvučením, s energiou, ale aj citom pre mikropríbeh a charakterizáciu postáv. Po toľkých odohraných predstaveniach už navyše vie, ako zapojiť do produkcie aj diváka, poďakovanie však patrí za to, že to robí veľmi decentne.
Prví slovenskí stompácki diváci sa na utorkovom vystúpení v Istropolise príjemne uvoľnili. Keď jeden z protagonistov pripomínajúci Stinga zahral nedostatok inšpirácie, sála sa tak rozoznela rôznymi rytmami, až sa zdalo, že tanečníci môžu ísť rovno na pivo a ľudia sa už zabavia sami. Nakoniec si tanečníci to zaslúžené pivo dali, pri klaňačke si ho však najprv rytmicky pootvárali. Fyzická dispozícia performerov niečo napovedá o náročnosti takejto šou, ktorá miestami od hercov vyžaduje až cirkusovú zdatnosť.
Vyťahovanie tých najrozličnejších vecí zo smetísk dejín i zákutí ľudskej duše, ich následné vkladanie do nového kontextu a rytmu, je prazákladom divadla. STOMP tú činnosť robí doslovne. Deti by som však pre istotu so sebou na ich predstavenie nebrala, susedia v paneláku by následne ich umeleckú činnosť nemuseli brať s pochopením.