Slúži na ochranu ich záujmov, ale podľa jej predsedu Petra Brudňáka, v konečnom dôsledku chcú chrániť záujmy sporiteľov.
Asociácia vstupuje do rokovaní s Úradom pre finančný trh, Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR či Sociálnou poisťovňou. "Zdá sa nám zmysluplné byť partnerom, ktorý je garantom jednotného výstupu dôchodkových správcovských spoločností (DSS)," konštatuje P. Brudňák. Hoci DSS je na Slovensku osem, v asociácii je o jednu menej. Jej konanie posudzuje Úrad pre finančný trh a v čase vydania prílohy už možno bude problém vyriešený a zoznam členov úplný.
Konkrétne výsledky
Predseda asociácie upozorňuje, že záujmy spoločností a klientov sa nedajú presadiť z noci na ráno. Je to dlhá cesta, pretože sa väčšinou musí meniť legislatíva. Ak je medzera v zákone, treba ju doplniť. Podanie návrhu, schvaľovanie vo vláde, zaradenie do programu v parlamente, prvé, druhé i tretie čítanie trvá istý čas. Ani rokovania s ministerstvom nie sú krátke, pretože: "To nie je tak, že my máme názor a ministerstvo ho automaticky akceptuje," dodáva P. Brudňák. Druhá vec je, že aj keď tvorca legislatívy o probléme vie a stotožňuje sa s názorom asociácie, neexistuje jednoduché riešenie. Príkladom sú ľudia, ktorí tvrdia, že nevstúpili do druhého, sporivého piliera, nepodpísali nijakú zmluvu a pritom sú registrovaní v Sociálnej poisťovni ako sporitelia. "My ich už nemôžeme vyradiť zo systému a o tom, či zmluvu podpísali alebo nie, môže v konečnom dôsledku rozhodnúť až súd," vysvetľuje P. Brudňák s tým, že práve o tom v súčasnosti asociácia diskutuje s ministerstvom. Myslí si totiž, že treba nájsť vhodný systém, aby človek, ktorého meno sa podvodom sprostredkovateľa alebo nejakým iným spôsobom dostalo do registrácie Sociálnej poisťovne, mohol z tohto systému vystúpiť. "Naše iniciatívy vedú ku krokom, nad ktorými ministerstvo uvažuje. Dialóg je tiež úspech," myslí si predseda asociácie. Na otázku, aké právomoci majú DSS voči sprostredkovateľom, ktorí najviac manipulovali so zmluvami, reaguje: "Môžeme im dať výpoveď a ďalšie zmluvy už od nich neprijať." Niektoré DSS podali na sprostredkovateľov, ktorí nekonali v súlade s právom a etikou, trestné oznámenia. "Ani my nechceme mať v systéme ľudí, ktorí sú nespokojní. Naozaj je však takých prípadov málo. Smola je okrem ľudskej nespravodlivosti v tom, že pár negatívnych prípadov môže vrhnúť zlé svetlo na celý sporivý pilier," konštatuje P. Brudňák, ktorý je súčasne generálnym riaditeľom pobočky zahraničnej poisťovne Aegon. V nej zatiaľ ani jeden takýto prípad nezaregistrovali.
Každý sprostredkovateľ musí prejsť skúškou na Úrade pre finančný trh a získať licenciu. Pre mnohých je to poctivý zdroj ďalšieho príjmu popri svojej práci. Objavili sa však aj veci, s ktorými mnohí nerátali. Musia platiť poplatok za prevádzkovanie licencie, čo je 1500 Sk. Čaká ich aj platenie zdravotného poistenia, takže si viacerí kladú otázku, či je pre nich z finančného hľadiska činnosť sprostredkovateľa zaujímavá.
Odhady boli vyššie
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR odhadovalo, že do druhého piliera dôchodkového systému sa prihlási okolo 600 - 700-tisíc ľudí. Toto číslo je už v súčasnosti prekročené. Odhady asociácie však boli vyššie. "My sme od začiatku predpokladali, že ich bude milión, možno milión a pol, čo vyplýva aj zo skúsenosti v zahraničí, kde sa pri-bližne polovica ľudí rozhodla sporiť si na dôchodok," hovorí P. Brudňák. Je presvedčený, že druhý pilier dôchodkovej reformy si získal dôveru ľudí. Dôvodov vymenúva viac. Prvým je razantnosť ministerstva, ktoré bolo schopné reformu vytvoriť i politicky presadiť, pretože to vôbec nebolo jednoduché. Druhým dôvodom je rozhodnutie spoločností vstúpiť na tento trh podnikania. Bez dôvery ich akcionárov a miliardových investícií by sa podľa P. Brudňáka nepodarilo reformu rozbehnúť. Potom sú to tisícky sprostredkovateľov a napokon ľudia, ktorí sa rozhodli sporiť si na dôchodok.
Podľa čoho sa majú rozhodnúť?
Podľa predsedu Asociácie dôchodkových správcovských spoločností sa dnes môžu ľudia rozhodovať pre jednotlivé správcovské spoločnosti len podľa osobných skúseností s človekom, ktorý im radí alebo na základe ratingu jednotlivých spoločností. Vplyv na rozhodnutie môže mať aj reklama alebo osobný pocit o vierohodnosti spoločnosti. Až v budúcnosti ovplyvnia úvahy o ponechaní dôchodkového účtu v jednej spoločnosti alebo prestup do inej reálne fakty. P. Brudňák síce netvrdí, že je dnes jedno, do ktorej spoločnosti človek vstúpi, ale upozorňuje, aby naozaj rozmýšľal o vstupe, kým má čas. Ten vyprší 30. júna 2006. Vek je dôležitá kategória v rámci úvah. Výpočty, pre koho je ešte výhodné vstúpiť a pre koho už nie, sa rôznia. Niektorí analytici tvrdia, že pätnásť rokov, iní aspoň sedemnásť, zákon o dôchodkovom sporení hovorí o minimálnej lehote sporenia desať rokov. P. Brudňák upozorňuje aj na možnosť dedenia, ktorá v prvom, priebežnom pilieri neexistuje. A aj keď je prvý pilier v súčasnosti naozaj veľkorysý, viaceré prognózy a odborné diskusie sa opierajú o jeho postupné znižovanie. Váhy by sa mali postupom rokov nakloniť na stranu kapitalizačného, sporivého piliera. Ani vek odchodu do dôchodku nezostane pravdepodobne bez zmeny, tiež sa dá očakávať, že sa posunie až na 65 rokov, a v tom prípade by dnešný štyridsaťpäťročný človek pracoval, a teda aj sporil, ďalších dvadsať rokov.
Systém je bezpečný
Podľa predsedu asociácie by sa v bu-dúcnosti mali zmeniť aj limity na investovanie v zahraničí. Nie je to síce horúca téma najbližších dní, ale podľa P. Brudňáka by sa exekutíva i legislatíva mala v ďalších rokoch zaoberať aj myš-lienkou odstránenia hraníc.
Systém sporenia si na dôchodok považuje za bezpečný. Určené sú veľmi presné a jasné pravidlá, platí päť rôznych druhov kontroly. "Považujem ho za najpodrobnejší a najbezpečnejší, aký kedy bol u nás vytvorený. Ale, samo-zrejme, všetko sa dá vylepšovať," uzatvára predseda Asociácie dôchod-kových správcovských spoločností
P. Brudňák. (ere)