FOTO - ARCHÍV SME |
Rezníka. Slovenskému rozhlasu hrozia súdne spory.
PSMA mala pre rozhlas predávať reklamu až do roku 2007. Hoci obe strany považovali v minulosti spoluprácu za korektnú, rozhlas do svojej výročnej správy napísal, že ku koncu roka mal voči PSMA pohľadávky až 58,7 milióna korún. Riaditeľ agentúry David Hanzalík v liste Rozhlasovej rade namietal, že časť z pohľadávok nebola ešte ani fakturovaná, ďalšia ešte v lehote splatnosti, časť vôbec neuznáva.
Vedenie SRo v marci Rozhlasovej rade oznámilo, že agentúra má do konca apríla posledný termín, aby sa s rozhlasom dohodla, ako sa "zhostí splatenia pohľadávok". Ide najmä o sporných 18 miliónov z roku 2003. Táto suma bola v pláne, ktorý agentúra nesplnila. Zvyčajne sa však s rozhlasom dohodla na zmene objemu reklamy tak, aby zodpovedal "reálnej výške".
Rezník rade v marci najprv tvrdil, že keby rozhlas odstúpil od zmluvy s agentúrou, mohlo by to ohroziť vymožiteľnosť dlžoby. O niekoľko dní na to sa rozhodol zmluvu vypovedať.
Hanzalík pripúšťa, že ho postup vedenia rozhlasu prekvapil a proti zrušeniu zmluvy sa odvolá. Agentúre sa vraj nestalo, aby neplatila faktúry tri mesiace po sebe, čo by bol podľa zmluvy dôvod na jej výpoveď.
Ekonomická riaditeľka SRo Hilda Gajdošová priamo neodpovedala, či môže byť výpoveď právne spochybnená. Povedala len, že zmluvy sa bežne uzatvárajú aj vypovedávajú.
Oneskorené uhrádzanie faktúr podľa Hanzalíka spôsobili klienti, ktorí neskoro platili agentúre. Tá si vraj už dnes nemôže dovoliť zaplatiť rozhlasu zo svojho a čakať, kým prídu peniaze od klienta. Jej príjmy poklesli, lebo reklamy na všetkých vysielacích okruhoch SRo je čoraz menej.
Problémom môže byť i posledný dodatok k zmluve o pláne z príjmov z reklamy na rok 2004. Pôvodná suma znela na 97 miliónov, rozhlas však nakoniec získal len necelých 70 miliónov, vrátane bartrov. Agentúra tvrdí, že dodatok k zmluve nemá, Gajdošová zas, že si presne nepamätá, kedy bol podpísaný, keďže "rozhlas podpisuje stovky zmlúv". Dodatok zatiaľ nedostala ani Dozorná komisia.
Rezník rade povedal, že PSMA začala od rozhlasu vymáhať aj províziu z bartrov, ktoré si rozhlas vybavil sám. Hanzalík sa odvoláva na zmluvu s rozhlasom i na Obchodný zákonník, ktoré ho na to oprávňujú. Nepovedal, prečo si agentúra provízie nenárokovala už od začiatku.
Gajdošová hovorí, že spor analyzuje právny zástupca SRo a že rozhlas zatiaľ nevypíše súťaž na nového obchodného zástupcu. (zu)
Počúvanosť rádií podľa prieskumu MML TGI
2000 | 2003 | 2004/3 | |
Rádio Slovensko | 38,8 | 29,4 | 20,2 |
Rock FM/Rádio FM | 12,5 | 10,5 | 5,4 |
Rádio Expres | - | 13,7 | 17,7 |
Fun Rádio | 10,2 | 8,1 | 7,1 |
Zdroj: Median
Počúvanosť podľa OMV
máj 2004 | nov. 2004 | marec 2005 | |
Rádio Slovensko | 39,5 | 38,6 | 38,4 |
Rádio Regina | 14,8 | 14,3 | 16,9 |
Rádio FM | 10,1 | 6,0 | 7,5 |
Rádio Patria | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
Rádio Devín | 2,0 | 1,4 | 2,1 |
Rádio Expres | 19,9 | 24,5 | 26,5 |
Fun Rádio | 10,8 | 10,5 | 11,2 |
Zdroj: OMV SRo 2004- 2005
Rozhlas chce zvýšiť počúvanosť kampaňami
Vedenie rozhlasu dáva nemalé peniaze na propagáciu svojich okruhov. Napriek minuloročnej plánovanej strate 120 miliónov si koncom roka zrealizovalo zmenu loga všetkých okruhov SRo, premenu značky Rádio Rock FM na Rádio FM i viaceré imidžové kampane. Kampane majú zachrániť prepad počúvanosti.
Na vlastnú reklamu dal rozhlas minulý rok takmer 30 miliónov, sám na reklame zarobil 69,6 milióna, vrátane bartrov. Trend pokračuje aj v tomto roku.
V apríli prebehla veľká kampaň na súťaž Počasie je lotéria, v ktorej poslucháči hádali teplotu na vybranej meteorologickej stanici. Rozhlas ju mal aj na 280 bilbordoch po celom Slovensku. Ekonomická riaditeľka SRo Hilda Gajdošová neodpovedala na otázku, nakoľko kampaň splnila očakávania - ešte ju len budú vyhodnocovať.
Programový riaditeľ Vladimír Puchala hovorí, že kampaň treba vnímať ako súčasť dlhodobej propagácie Rádia Slovensko. Zdôraznil, že nejde o "biznisový produkt" a že súťaž je najmä "benefitom pre poslucháčov". Počasie si ako prvé zvolili preto, že podľa prieskumu vyše 30 percent poslucháčov má záujem práve o tento druh informácie. V súčasnosti SRo propaguje inzerátmi svoje športové vysielanie.
Jesennú reklamu na Rádio Slovensko či Rádio FM, aj kampaň s počasím pripravovalo štúdio Dynamo. Pripravená je aj kampaň Rádia Devín. Puchala pripúšťa, že pôjde skôr o "imidžovú kampaň", ktorá počúvanosť okruhu dramaticky nezvýši.
"Pri Rádiu Devín si nikto nerobí ilúzie, že to bude mať počúvanosť vyššiu ako jedno percento," myslí si Marian Lukáč zo štúdia Dynamo. Podľa neho je najlepšie "odchytiť" potenciálneho poslucháča priamo v kultúrnych inštitúciách. Nateraz sa však farebné reklamy na Rádio Devín vyskytujú najmä vo foyeri rozhlasu. Vedenie tvrdí, že reklama na Devín išla na východnom a strednom Slovensku cez župy do všetkých kultúrnych inštitúcií. Reklamu plánujú ponúknuť aj do kultúrnych periodík, ktoré u nás však vychádzajú veľmi sporadicky a vo veľmi obmedzenom náklade.
Prieskum MML, ktorý je v reklamných kruhoch smerodajný, ukázal, že ku koncu roka sa na okruhoch Rádio Slovensko či Rádio FM ešte nepodarilo zastaviť pokles počúvanosti. Problémom SRo je aj sociálna a veková štruktúra poslucháčov. Pre inzerentov je zastúpenie mladých a solventných poslucháčov u SRo nedostatočné. (zu)