FOTO |
Muzikanti a ich múzy, cirkusanti, obyčajní hráči - to je svet, ktorý verejnosti predstavuje akademický maliar František Kudláč v bratislavskej Galérii Heffner. Výstavu, venovanú najmä grafickej tvorbe všestranného výtvarníka a skvelého kresliara však netvoria len dominujúce kolorované litografie a serigrafie, ale aj olejomaľby na drevo či na plátno.
Viaceré diela, ktoré vznikli za posledných pätnásť rokov, sú poctou známym hudobníkom. Miles Davis, sklonený nad svojou trúbkou v záchvate tónov, prýštiacich z plechového nástroja, husľový koncert virtuózneho samouka Stephana Grapelliho, ktorý sa na portréte odvíja od zakrútené-
ho husľového slimáka, či klavirista Michel Petrucciani a jeho hudba plynúca spod prstov ako farebný vodopád.
"Záujem o hudbu je v Kudláčovom prípade porovnateľný s jeho profesionálnou vášňou výtvarníka," zmienil sa v príhovore k výstave jej kurátor Peter Krivda. Niet preto divu, že sa maliar už niekoľko rokov obklopuje skvelou rodinou muzikantov.
Zanietený poslucháč inšpiráciu k portrétom hľadá s uchom na reproduktore, ale aj na rockových, džezových či folkových koncertoch.
Kudláča však nezaujímajú len tí, čo tvoria, ale aj to, čo ich núti tvoriť.
Jeho najnovšia serigrafia Seansa s múzou (na obrázku) však nie je o ľahkom dotyku opojného stvorenia, ale skôr o jemnom nátlaku a pôsobení rozmarnej rebelky. Pominuteľný život bohéma a jeho inšpirácie nad paletou, knihou či pri klávesoch ešte umocňujú pôsobivé tóny farieb a perfektné tieňovanie.
Vďaka tomu, že Kudláča neovanuli ani vetry rôznych postmoderien, sú podľa Krivdu jeho práce najpravdivejšie práve tam, kde sa necháva naplno unášať svojím umením aj s dávkou štylizácie a karikovania.
Pozoruhodné je napríklad autorovo pohrávanie sa s výzorom zvierat. Ryby sa menia - nestrácajúc svoj tvar - na parníky, nože, slony a chrobáky na vzájomne sa prekrývajúce a do seba vstupujúce záhadné príšery.
To, že je Kudláč vynikajúci kresliar, mu však dopomáha aj k vyjadreniu pravdivosti ilustrácií k románu, ktorého stránky tvoria naše dni, myslí si Krivda.
"Možno je takýto román najpútavejším bestsellerom. Odohráva sa dennodenne všade tam, kde sa momentálne pohybujeme. Bujaro sa jeho dej roztáča v kaviarňach, kam chodíme snívať aj zabúdať, stretávať sa aj utiekať sa do samoty," dodáva kurátor.
DOROTA KRÁKOVÁ