DEPO NOVÁKY (H20)- Železnice slovenskej republiky, toho času ešte stále štátna perla našej malej ekonomiky, dosiahnú v roku 1999 priam nevídaný zisk, ktorý nemá obdobu v celom vyspelom i menej vyspelom (teda zaostalom) svete. Na slovo vzatí odborníci rezortu dopravy pôvodne odhadovali jeho výšku na 16 korún aj 50 halierov. Ako však ukázal účtovný audit vykonaný renomovanou svetovo viac-menej uznávanou spoločnosťou Cibula&Púr, jeho skutočná výška výrazne presiahla pôvodné očakávania a hrubý zisk železníc tak dosiahol rekordných 26 korún aj 70 halierov. Po odrátaní negatívnych daní si teda železnice pripíšu k dobru dovedna 28 korún. Predstavitelia Európskej únie to komentovali slovami : "Niečo také nemá vo vyspelom svete obdobu. Spôsob zdaňovania od brucha do brucha so zápornou daňou, ktorú samozrejme hradí nevyčerpateľný štátny rozpočet, umožňuje zarobiť aj úplne nechopným a inak stratovým podnikom. Azda o tom ešte neviete, ale vzhľadom na tak významné legislatívne zmeny sme zaradili Slovensko ešte dnes v noci do OECD, Európskej únie, a samozrejme NATO zároveň", zavolal včera ráno do SME nejaký vrátnik z Bruselu.
Predstavitelia železníc už denníku SME potvrdili, že celý zisk si rozdelí vedenie. "Prezident si kúpi nový Moskvič a mne kúpi nové spodné prádlo," zavolala celá natešená do redakcie SME sekretárka prezidenta železníc. I napriek tomu sa železniciam podarí v plnom rozsahu splniť aj náročné požiadavky traťovývh odborárov. Tí totiž, uvedomujúc si základné princípy fungovania makroekonomického prostredia, požiadali vedenie podniku o zníženie platov. "Odkedy náš odborový predák začal diaľkovo študuvať nejakie ekonomickie vedy, odvtedy jako by sem hrom udrev. Predvčerom vyhlásev, že vraj vyššie platy zapríčinia nezadržateľnú infláciu, a tak nás všeckých presvečev, aby sme si platy znížili. Ná a súhlasili sme, čo by nie," povedal pre SME železničiar z Horehronia.
Slovenské železnice sa navyše po vzore sovietskych železníc rozhodli demodernizovať svoje vlakové súpravy. Začnú odmontovávaním sociálnych zariadení, pokračovať budú vytrhávaním sedadiel a začiatkom februára 2000 už budú vlaky ako vyšité z Bajkalsko- -amurskej magistrály. "Nebude v nich vôbec nič a cestovať sa bude na stojáka,"povedal s úsmevom na tvári pracovník depa Nováky.
Rok 2000 bude okrem iného sprevádzať radikálne zníženie cestovného, ktoré už v auguste (no najneskôr v septembri) prerastie do záporných hodnôt a cestujúci vždy dostane nejaké peniaze navyše. Toto rozhodnutie schválila na svojom pivničnom zasadnutí aj vláda SR v rámci sociálneho programu na roky 2000 až 1900.