Už niekoľko týždňov sa Egypt pripravuje na oslavy roku 2000. Ich centrom bude celkom prirodzene miesto pri pyramídach v Gize, ktoré dýchajú 4,5-tisícročnou pamäťou. Už niekoľko dní sa pri nich pripravuje zvuková a svetelná aparatúra, ktorá zajtra pred 50-tisícovým obecenstvom sprostredkuje miléniovú kompozíciu The 12 Dreams Of The Sun (Dvanásť snov o slnku). Bude znieť od západu slnka 31. decembra 1999 do východu slnka 1. januára 2000. V projekte dvanásťhodinovej modernej opery s rozpočtom 9,5 milióna dolárov sa počíta s niekoľkými tisícmi účinkujúcich, lasermi, ohňostrojmi a monumentálnymi projekciami na stenách pyramíd. Jej autorom je skúsený matador mamutích "open-air" koncertov, päťdesiatjedenročný rodák z Lyonu - Jean-Michel Jarre.
Kedy vznikla myšlienka na usporiadanie tohto koncertu?
"Týmto nápadom som sa zaoberal už dlhšie. Od počiatočných diskusií s odborníkmi a štúdia literatúry sa zo mňa stal priateľ Egypta a veľký priaznivec egyptskej kultúry. Na jar minulého roku som sa stretol s egyptským ministrom kultúry Farouqom Hosnim a turistiky Dr. Mamdouhom El-Beltaguim, od ktorých som dostal oficiálny súhlas egyptskej vlády. Vybral som si Egypt na svoj koncert, pretože asociácia pyramíd a slnka je symbolom času a vzniku nového života. Presne o polnoci vyletí helikoptéra nad Cheopsovu pyramídu a na jej vrchole vytvorí svetelnú zlatú platňu, ktorá bude symbolizovať zrod nového milénia."
Nezanedbateľný počet ľudí však tvrdí, že na začiatok nového milénia si ešte budeme musieť rok počkať.
"Kalendáre celého sveta sa nedajú zjednotiť. Rozhodol som sa, že silvestrovská noc roku 1999 je vhodným okamihom na uvedomenie si mnohotisícročnej pamäti ľudstva."
Ako reagujete na moslimských fundamentalistov, ktorí vyčítajú, že organizátori nerešpektujú islam, keď súhlasili s koncertom počas moslimského pôstneho mesiaca ramadán? Ďalší zase tvrdia, že staré pamiatky nemajú byť menené, a ďalší by si želali, aby pri takých významných oslavách znela egyptská hudba.
"Na koncert som si zvolil pokojnú hudbu a diskrétne svetelné efekty, aby som publikum nešokoval. Myslím si, že tento projekt nie je určený len pre Egypt, ale pre celý svet. Moja vlastná hudobná projekcia bude trvať asi dve a pol hodiny. Potom sa predstavia mnohí účinkujúci, ktorí budú interpretovať aj motívy egyptskej hudby. Modernú operu začne Berlínsky symfonický orchester, ktorý zahrá Beethovenovu Deviatu symfóniu. Pred pyramídami bude v tej chvíli dvetisíc detí držať sviečky, ktoré budú symbolizovať štart do roku 2000."
Doteraz ste na celom svete predali okolo 56 miliónov nosičov, čo vás zaraďuje medzi najpočúvanejších muzikantov konca dvadsiateho storočia. Raz ste povedali, že iba počúvate hudbu sfér a odovzdávate ju ľuďom. Platí to stále?
"Určite. Hudba je médiom, ktoré nepozná jazykové či kultúrne hranice, no pritom má dôležitú úlohu v kultúrnom a ekonomickom živote ľudskej spoločnosti. Som hrdý na to, že patrím k tým, ktorí vo veľkom rozsahu šíria svoje myšlienky prostredníctvom tónov."
Aké sú to myšlienky?
"Som rád, ak moja hudba asociuje silné pocity. Pritom nechávam poslucháčovi priestor na vytváranie vlastných obrazov. Sám som pred koncertom v Egypte veľmi vzrušený. Uplynulé mesiace som často chodil do Egypta vstrebávať atmosféru starovekého divu sveta. Zajtra sa budem snažiť naakumulovanú energiu v maximálnej miere odovzdať publiku. Bude to jedna z vrcholných udalostí môjho života."
Ako ste si pripravovali zajtrajšiu kompozíciu? Všetko je vymyslené do posledných detailov alebo využijete aj improvizáciu ako výsledok zážitku z ducha miesta?
"Improvizácia v hudbe je u mňa prítomná takmer na každom podobnom koncerte. V technickom zabezpečení je už neprípustná, pretože to by už hraničilo s amatérstvom a neúctou voči publiku. Aj v hudbe však treba byť na improvizáciu pripravený, iba vtedy sa dá na koncerte slobodne komunikovať s ľuďmi."
Vašu operu bude možné povedľa televízie sledovať aj na internete, ktorý sa v poslednom čase stáva čoraz silnejším médiom pri prenášaní hudobných koncertov. Nemôže tento "zázrak storočia" ohroziť v budúcnosti návštevnosť koncertov?
"Keď to nedokázala televízia, prečo by to mal spôsobiť internet. Ja v tom vidím ďalšiu popularizáciu hudby. Problém je podľa mňa skôr v inom. Internet priniesol požiadavku urýchleného vypracovania zákonov na ochranu autorských práv. Zdá sa, že hudobný priemysel nie je na tento fenomén dostatočne pripravený."
Koncom novembra zaznel vo francúzskom éteri singel C‘est la Vie z vášho nového albumu. Kedy sa objaví na trhu?
"Medzinárodný termín je zatiaľ vydavateľskou spoločnosťou stanovený na 27. január 2000 a jeho názov je Metamorphoses. Nahrával som ho v jednom londýnskom štúdiu, pričom na ňom hosťuje viacero známych umelcov. Laurie Andersonová, ktorá so mnou spolupracovala aj na platni Zoolook, ďalej je to Natacha Atlas, či írska huslistka zo skupiny The Corrs Sharon Corrová, ktorá hosťovala aj na albume Rendez-vous a Paris."
Metamorfózy v zmysle Ovídiových Premien alebo sa zmenil sám Jean-Michel Jarre?
"Album je mojou víziou do dvadsiateho prvého storočia, v ktorom očakávam premeny duchovného zmyslu našej spoločnosti. Človek sa musí zmeniť, ak sa nechce dať zničiť - možno trochu paradoxne - samým sebou. Ekológia, vojny, hlad - to všetko sa dá zmeniť. Podnety na zmenu však musia vyvierať z vnútra človeka. Cítim, že aj ja som takouto premenou prešiel. Dúfam, že mi uveríte, keď si vypočujete album."
ĽUDO PETRÁNSKY ml.