"Na Štedrý večer k nám volal chlapček, ktorý bol smutný, že nedostal nijaký darček. Jeho matka pije, a nemali vlastne nijaké naozajstné Vianoce," spomína na jeden z telefonátov počas tohtoročných Vianoc Roland Cagáň, analytik Detskej linky istoty, ktorá funguje pri Slovenskom výbore pre UNICEF. Celkovo bol podľa neho počet telefonátov za tri vianočné dni nižší ako inokedy. "Obyčajne mávame denne v priemere 250 telefonátov, na Štedrý deň to bolo len 130. Ale takých hovorov, kde deti skutočne majú problém, bol približne rovnaký počet," uviedol Cagáň. Cez sviatky podľa pracovníkov detských liniek stúpol počet telefonátov, v ktorých sa deti sťažovali na nezhody v rodine a hádky rodičov. Podľa Miriny Hochelovej, vedúcej krízového centra Linky detskej istoty UNICEF, príčinou môže byť fakt, že cez sviatky je rodina dlhšie spolu, čo vedie k vzájomným sporom. Deň pred Štedrým dňom však volalo aj niekoľko detí, ktoré chceli tip na darček pre svojich blízkych. Na Detskú linku záchrany v Nitre počas Vianoc telefonovalo 216 detí. "Tento počet nie je veľmi odlišný od celoročného priemeru. Rozdiel bol trochu v problémoch, s ktorými sa deti na nás obracali. Najmä na Štedrý deň sa deti zverovali s pocitmi rozčarovania a sklamania," povedala riaditeľka linky Mária Hroncová. "Mali sme však aj veľa ďakovných telefonátov." Na tohtoročné Vianoce budú mať príjemné spomienky v krízovom centre UNICEF. Na Štedrý deň sa podarilo vyriešiť situáciu 19-ročného chlapca, ktorý po odchode z detského domova nemal kam ísť a prespával, kde sa dalo. V spolupráci s políciou a katolíckou charitou sa podarilo nájsť preňho miesto v jednom z charitných domovov.
(mar)