zhovárame sas IVETOU RADIČOVOU, sociologičkou Prieskumy so sugestívnou otázkou sú nekorektné a nemali by sa publikovať

V prieskume verejnej mienky agentúry Taylor Nelson Sofres sa 60 percent Slovákov vyjadrilo za zabezpečenie segregácie Rómov.

Čo podľa vás vyplýva z tohto prieskumu?

"Výsledky hovoria len o tom, že sociálny dištanc je u ľudí v podvedomí. K výsledku sa nemôžem zodpovedne vyjadriť, pretože mám vážne metodologické námietky proti takému spôsobu kladenia otázok."

Prieskum teda nie je v poriadku?

"Pri prieskume sa urobila základná chyba, na ktorú upozorňujeme už na škole, že takto sa to robiť nesmie. Nazývame to sugestívna otázka. Respondenti sa vlastne vyjadrovali k problematike riešenia spolužitia s Rómami. Otázka mala byť formulovaná v duchu - aké riešenia by ste podporili a mali byť vymenované aj rôzne iné riešenia: umožniť im prirodzený spôsob života či kočovníctvo, umožniť skultúrnenie života v rómskych osadách, zamerať sa na vzdelávanie Rómov a podobne. Až keby tam boli uvedené všetky možnosti, výsledky by ukázali silu tohto jedného riešenia."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keby formulácia otázky znela inak, výsledky by nevyzneli tak dramaticky?

"Určite nie! Stopercentne nie. Podobá sa to prieskumom popularity politikov. Ak sa otázka týka len sympatií k jedinému politikovi, výsledky sú zásadne iné, ako keď opýtaní sympatie priraďujú jednotlivým osobám v rámci väčšej skupiny. Ak v takomto prieskume zaznela o možnom riešení problémov len táto otázka, pokladám to za nekorektné a ja by som úplne vážne odporúčala takéto prieskumy radšej ani nepublikovať."

Myslíte, že pri sugestívnom kladení otázok by podobné prieskumy podobne dopadli aj u našich susedov?

"Určite. Ak by bola otázka položená podobne, som hlboko presvedčená, že by to dopadlo rovnako. Ak chcete niečo prieskumom verejnej mienky dokázať, šikovne položenou otázkou to dokážete."

SkryťVypnúť reklamu

PETER KUNDER

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu