V laviciach nenápadného katolíckeho kostola na moskovskej ulici Malaja Gruzinskaja sa tesne pred štedrovečernou polnocou tiesnilo niekoľko desiatok ľudí. Temnou chrámovou atmosférou prešiel malý sprievod kňazov, kostol sa rozsvietil a do mrazivého ticha zaznel prenikavý hlas: "Gloria in excelsis Deo!" Skoro bez povšimnutia ruského pravoslávneho okolia, žijúceho bežnými zimnými starosťami, oslávilo niekoľko stoviek moskovských katolíkov klasické európske vianoce. "Občas si tu pripadáme ako votrelci," hovorí po skončení omše Jurij Stuhr, opustený moskovský katolík. Jeho otec je poľský obchodník, matka ruskej národnosti. "Rusov je medzi nami menšina," priznáva Jurij, postávajúci pri veľkom Betleheme s jasličkami, vystavenom pred kostolom.
Malú katolícku komunitu, pozostávajúcu v štrnásťmiliónovej Moskve len z niekoľkotisíc veriacich, podľa neho tvoria zo sedemdesiatich percent ľudia zo zmiešaných manželstiev a cudzinci. "Žijeme v Rusku, ale chceme si udržať katolícke tradície," dodáva. V nie príliš priaznivo naklonenom pravoslávnom prostredí to ale nie je jednoduché. "Klamal by som, keby som povedal, že naše vzťahy s pravoslávnym patriarchátom sú ideálne," komentuje situáciu hlava európskej časti ruských katolíkov, arcibiskup Tadeusz Kondrusiewicz. Pokusy zakázať "príliš európskym" katolíkom pobyt v krajine alebo im aspoň silno znepríjemniť život sú podľa neho charakteristické pre celé deväťdesiate roky. "Najviac vrások na hlave nám urobil kontroverzný zákon z roku 1997, ktorý zmaril všetko snaženie o zmier," hovorí arcibiskup. Podľa tohto zákona sa museli všetky "nepravoslávne" náboženské organizácie, pôsobiace v Rusku, znovu za veľmi prísnych podmienok preregistrovať a brániť sa obvineniam z "preťahovania duší". Napriek tomu však podľa arcibiskupa sa ľady postupne roztápajú. "Počas tohtoročných vianoc sme mohli otvoriť druhý kostol v Moskve. Tiež sme od pravoslávnych prvýkrát dostali oficiálne vianočné blahoprianie. To je predsa úspech, nie," usmieva sa.
Oficiálne pravoslávne vianoce, ktoré sa v Rusku slávia podľa starého juliánskeho kalendára, začnú v Moskve až za dva týždne. Sláviť sa môžu od roku 1992, kedy boli opäť po desaťročiach komunistického ateizmu povolené. Pre väčšinu propagandou spracovaných Rusov však zostali len zaujímavým spestrením zimy či vítanou príležitosťou na dovolenku. Preplietaním katolíckych i pravoslávnych tradícií predĺžené vianoce tak v Rusku znamenajú predovšetkým mesiac nefalšovaného domáceho pokoja.
PRE SME - JOSEF PAZDERKA, Moskva, agentúra Epicentrum
VIANOČNÝ FOTORIPORTBRATISLAVA (SME - mch) Vianočné sviatky v strednej Európe sú našťastie už dlhé roky idylickým stretnutím pod jedličkou, kde sa roznežnia aj tvrdé povahy. Správy a fotografie zo svetových agentúr nám ale každoročne pripomenú, že všade na svete to tak nie je. Sú miesta, kde sa stále bojuje (Čečensko) a miesta, kde znepriatelených ľudí, ktorí sú uzimení v troskách vlastných domov, oddeľujú vojaci (Kosovo). Na Východnom Timore platí to isté, čo v Kosove, rozdiel je len v tom, že tam nie je zima.