rodičia majú totiž často zábrany dať sem svoje postihnuté deti. Povedal to pre SME pracovník oddelenia špeciálneho školstva ministerstva školstva Miroslav Chudý. Reagoval tým na vyhlásenie rómskej poslankyne českého parlamentu za Úniu slobody Moniky Horákovej, ktorá nedávno v rozhovore pre denník SME vyjadrila názor, že osobitné školy by mali byť zrušené, lebo znemožňujú rómskym deťom pokračovať v ďalšom štúdiu. Chudý jej však oponuje: "Na Slovensku slúžia osobitné školy len pre deti, u ktorých bolo na vyšetrení v pedagogicko-psychologickej poradni zistené mentálne postihnutie. Tu im je venovaná dostatočná pozornosť a vďaka individuálnemu prístupu môže učiteľ naučiť každého žiaka maximum." V súčasnosti je na Slovensku okolo 175 pomocných a osobitných škôl. V mnohých tvoria veľké percento rómske deti. "Je ťažké určiť, koľko rómskych detí navštevuje osobitné školy, nie každé z nich sa totiž k rómskej národnosti prihlási. Dá sa však povedať, že rómskych žiakov je tam asi polovica," povedal Chudý. Na umiestnenie do osobitnej školy, ale aj na vyšetrenie v poradni musia dať súhlas rodičia. Ak sa dieťa nachádza na hranici, nie je úplne zdravé, ale ani postihnuté, často ostáva v základnej škole: "Tá však nedokáže dať takémuto dieťaťu dostatočné vzdelanie. Stáva sa, že žiak opakuje aj prvý ročník viackrát. Dieťa sedí v triede do počtu a pedagóg nemá šancu venovať sa mu. V osobitnej škole je to iné. Triedy majú maximálne 12 žiakov a dĺžka hodiny sa prispôsobuje deťom. Pri takomto počte môže učiteľ prispôsobiť preberané učivo, s každým žiakom pracovať na niečom inom a naučiť ho, koľko sa dá," dodal Chudý.