O tom, že celý svet sa mení veľmi rýchlo a ťažko predpovedateľným smerom, nepochybuje v poslednom čase takmer nikto na tejto planéte. Málokto by si však pred štyrmi alebo piatimi rokmi trúfol tvrdiť, že osobnosťou roka 1999 sa podľa amerického časopisu Time stane internetový obchodník s knihami. Jeff Bezos, ktorého kybernetická firma s názvom Amazon.com vznikla pred necelými piatimi rokmi v garáži prenajatého trojizbového domu na predmestí Seattlu, však podľa mnohých expertov obsadil prvú priečku právom. Amazom.com totiž okrem toho, že má v súčasnosti viac ako 13 miliónov zákazníkov a predpokladané tržby spoločnosti v roku 1999 dosiahnu 8 miliárd USD, je predovšetkým priekopníkom a symbolom, ktorý pomohol spropagovať tzv. on-line nákupy a vďaka tomu aj celý internet. Táto "garážová" spoločnosť medzitým rozšírila portfólio svojich produktov o predaj hudby, videokaziet, má vlastnú aukčnú stránku a rozširovanie portfólia ponúkaných produktov pokračuje ďalej. "Bezos nie je len osobou, ktorá zmenila spôsoby, akými veci robíme, ale aj človekom, ktorý vydláždil cestu pre ďalších vizionárov," vysvetľuje voľbu časopisu Time jeho šéfredaktor Walter Isaacson. "Elektronický obchod existuje už niekoľko rokov, ale práve v tomto roku dosiahla "bodkacom-mánia" svoj vrchol a jej vplyv na každého z nás bol citeľný," dodáva Walter Isaacson, podľa ktorého bola voľba v tomto roku ľahšia než obyčajne, pretože obidve témy roka sa týkali internetu. O Bezosovom víťazstve vraj redakčná rada premýšľala asi minútu. Amazom.com má však aj svojich odporcov, a to predovšetkým obchodníkov na Wall Street, keďže spoločnosti sa ešte stále svoj veľký obrat nepodarilo transformovať do zisku. Amazon verejne vyhlasuje, že aj v roku 1999 očakáva stratu približne 350 miliónov dolárov, pričom dosiahnutie zisku pred rokom 2002 je podľa firmy veľmi málo pravdepodobné. Takéto ponuré vyhliadky však trhovú cenu akcií doteraz vôbec neovplyvnili a aj napriek tomu, že akcie boli vďaka nárastu hodnoty už trikrát rozštiepené, v piatok dosahovala ich hodnota 94 dolárov za kus, pričom hodnota firmy meraná trhovou kapitalizáciou sa vyšplhala až na vyše 30 miliárd. Ponuková cena akcií pri prvej emisii v roku 1997 bola len 18 amerických dolárov. Celá záležitosť je zaujímavá aj tým, že kráľ internetového obchodu má len 35 rokov a je štvrtou najmladšou osobou v histórii, ktorej bola pocta udelená. Umiestniť sa tak hneď za letcom Charlesom Lindberghom (v roku 1927 mal 26 rokov), kráľovnou Elizabeth II. (v 1952 mala 26) a Martinom Lutherom Kingom (v 1963 mal 34) je viac ako úspechom. Sám Jeff Bezos hodnotí súčasnosť ako periódu neuveriteľných a rýchlych zmien, ktorých smer sa nedá predpovedať obzvlášť v internetovom priemysle. Isté by však malo byť, že na osobnosť storočia, ktorú bude Time vyhlasovať v najbližších dňoch, by nikto z internetových mágov siahnuť nemal. (am)