Podľa časopisu Time je osobnosťou roka obchodník s knihami

O tom, že celý svet sa mení veľmi rýchlo a ťažko predpovedateľným smerom, nepochybuje v poslednom čase takmer nikto na tejto planéte. Málokto by si však pred štyrmi alebo piatimi rokmi trúfol tvrdiť, že osobnosťou roka 1999 sa podľa amerického časopisu ..

O tom, že celý svet sa mení veľmi rýchlo a ťažko predpovedateľným smerom, nepochybuje v poslednom čase takmer nikto na tejto planéte. Málokto by si však pred štyrmi alebo piatimi rokmi trúfol tvrdiť, že osobnosťou roka 1999 sa podľa amerického časopisu Time stane internetový obchodník s knihami. Jeff Bezos, ktorého kybernetická firma s názvom Amazon.com vznikla pred necelými piatimi rokmi v garáži prenajatého trojizbového domu na predmestí Seattlu, však podľa mnohých expertov obsadil prvú priečku právom. Amazom.com totiž okrem toho, že má v súčasnosti viac ako 13 miliónov zákazníkov a predpokladané tržby spoločnosti v roku 1999 dosiahnu 8 miliárd USD, je predovšetkým priekopníkom a symbolom, ktorý pomohol spropagovať tzv. on-line nákupy a vďaka tomu aj celý internet. Táto "garážová" spoločnosť medzitým rozšírila portfólio svojich produktov o predaj hudby, videokaziet, má vlastnú aukčnú stránku a rozširovanie portfólia ponúkaných produktov pokračuje ďalej. "Bezos nie je len osobou, ktorá zmenila spôsoby, akými veci robíme, ale aj človekom, ktorý vydláždil cestu pre ďalších vizionárov," vysvetľuje voľbu časopisu Time jeho šéfredaktor Walter Isaacson. "Elektronický obchod existuje už niekoľko rokov, ale práve v tomto roku dosiahla "bodkacom-mánia" svoj vrchol a jej vplyv na každého z nás bol citeľný," dodáva Walter Isaacson, podľa ktorého bola voľba v tomto roku ľahšia než obyčajne, pretože obidve témy roka sa týkali internetu. O Bezosovom víťazstve vraj redakčná rada premýšľala asi minútu. Amazom.com má však aj svojich odporcov, a to predovšetkým obchodníkov na Wall Street, keďže spoločnosti sa ešte stále svoj veľký obrat nepodarilo transformovať do zisku. Amazon verejne vyhlasuje, že aj v roku 1999 očakáva stratu približne 350 miliónov dolárov, pričom dosiahnutie zisku pred rokom 2002 je podľa firmy veľmi málo pravdepodobné. Takéto ponuré vyhliadky však trhovú cenu akcií doteraz vôbec neovplyvnili a aj napriek tomu, že akcie boli vďaka nárastu hodnoty už trikrát rozštiepené, v piatok dosahovala ich hodnota 94 dolárov za kus, pričom hodnota firmy meraná trhovou kapitalizáciou sa vyšplhala až na vyše 30 miliárd. Ponuková cena akcií pri prvej emisii v roku 1997 bola len 18 amerických dolárov. Celá záležitosť je zaujímavá aj tým, že kráľ internetového obchodu má len 35 rokov a je štvrtou najmladšou osobou v histórii, ktorej bola pocta udelená. Umiestniť sa tak hneď za letcom Charlesom Lindberghom (v roku 1927 mal 26 rokov), kráľovnou Elizabeth II. (v 1952 mala 26) a Martinom Lutherom Kingom (v 1963 mal 34) je viac ako úspechom. Sám Jeff Bezos hodnotí súčasnosť ako periódu neuveriteľných a rýchlych zmien, ktorých smer sa nedá predpovedať obzvlášť v internetovom priemysle. Isté by však malo byť, že na osobnosť storočia, ktorú bude Time vyhlasovať v najbližších dňoch, by nikto z internetových mágov siahnuť nemal. (am)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu